Sökning: "intervju spanska"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden intervju spanska.

  1. 1. Interaktion i klassrummet : En jämförelse mellan en andraspråksklass och en främmandespråksklass

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lawin Ismail-Mustafa; [2022]
    Nyckelord :Interaktion; interaktionsmodeller; affektiva faktorer; språkinlärning; andraspråksklass; främmandespråksklass; svenska som andraspråk; spanska som främmandespråk; målspråksanvändning; modersmålsanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra interaktionen i en andraspråksklass med interaktionen i en spanska som främmandespråksklass, och att undersöka vilka olika interaktionsmodeller som kan hittas. Studien har utgått ifrån elevernas perspektiv och skiljer sig i detta avseende från tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Barns tal om musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emily Holmgren; [2022]
    Nyckelord :barn och musik; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien grundar sig i barns tal om musik och i vilka sociala sammanhang barn upplever musiken. Det sociokulturella perspektivet används som teoretiskt utgångspunkt. Studien genomfördes på en förskola med åtta barn i form av grupper två och två utifrån den kvalitativa metoden i form av intervju. LÄS MER

  3. 3. The cross-linguistic semantics of intentionality : Causation event descriptions of native Castilian Spanish and British English speakers

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rickard Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Semantic typology; causation events; intentionality; Spanish speakers; English speakers; Semantisk typologi; orsakshändelser; avsiktlighet; spansktalare; engelsktalare;

    Sammanfattning : This semantic typology study investigates the intentionality of causation event descriptions of ten native British English speakers (NBES) and ten native Castilian Spanish speakers (NCSS). Through a methodology that implements a picture story as non-verbal stimuli and verbal event descriptions, statistical data are gathered on the form and function of the participants’ descriptions. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskans erfarenheter att vårda Covid-19 patienter inom hemsjukvården under en pågående pandemi : En empirisk studie på avancerad nivå

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jenny Nguyen; Jasmine Machiani; [2020]
    Nyckelord :pandemic; home health care; district nurse; interview; sustainable development; covid-19; workload; leadership; pandemi; hemsjukvård; distriktssköterska; intervju; hållbar utveckling; kommunal vård; covid-19;

    Sammanfattning : Pandemier har kommit i flera omgångar i världen och covid-19 pandemin har drabbat Sveriges sjukvård hårt. Viruset som sprids upptäcktes år 2019 och nådde Sverige år 2020. LÄS MER

  5. 5. How can Teacher increase the Motivation of Students in the Spanish Subject?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christian Lundvall; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Motivation är en grundläggande faktor till elevers skolframgång och det finns ett samband mellan elevers motivation och lärarens förhållningssätt. Syftet med detta arbete var att undersöka vad en lärare kan göra för att öka elevers motivation, framförallt inom spanskämnet. LÄS MER