Sökning: "intervjuer med barn om datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden intervjuer med barn om datorspel.

  1. 1. Barns intryck av omgivningen på en ortopedteknisk avdelning : -      En kvalitativ studie om hur barn uppfattar miljön och mötet på en ortopedteknisk avdelning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ. Ortopedteknisk plattform

    Författare :Frida Tennstedt; Linnea Mastoraki Karlsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att uppnå en god barnanpassad vård inom ortopedteknik krävs information om hur barn uppfattar mötet på en ortopedteknisk avdelning. Genom att ta del av barns tankar, åsikter och förslag kan verksamheter i framtiden lättare argumentera för exempelvis hur lokaler bör inredas och hur man bör bemöta barn. LÄS MER

  2. 2. Spelestetik och barn : Barns grafiska preferenser i datorspel

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Lund; [2014]
    Nyckelord :Dataspelsutveckling; grafik; kognition; grafiska preferenser; lärospel;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring lärospel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier. LÄS MER

  3. 3. Lärande datorspel som kognitivt stöd för språkinlärning i förskolan : En granskning av datorspelet Klura ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anette Meritähti; [2014]
    Nyckelord :Lärande datorspel; situerat lärande; serious games; digital spelbaserad inlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : Digital spelbaserad inlärning handlar om användningen av spel i undervisningssyfte. Få forskare har undersökt dessa spels inverkan på förskolebarns språkinlärning, speciellt med situerat lärande som utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på datorer i förskolan : "Sen spelar de lite också, sånna pedagogiska spel"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lisa Jönsson; Ingrid Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :förskolan; datoranvändande; förskolepedagoger; IKT; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie om datoranvändandet i förskolan är en kvalitativ studie som baserar på intervjuer med fem olika pedagoger på två olika förskolor. Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger ser på datorer i förskolan. Detta för att datoranvändandet ökar och är idag lika självklart som TV-tittandet. LÄS MER

  5. 5. I Bokstavsdjungel och Miniland

    C-uppsats,

    Författare :Arvid Björklund; [2011]
    Nyckelord :datorspel; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; edu;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Uppsatsens syfte och huvudfråga är att undersöka om och hur datorspel kananvändas som ett hjälpmedel i arbetet med barn med läs- och skrivsvårigheter. Jag utgår från,undersöker och jämför i min uppsats två pedagogiska datorspel; Skolhjälp: Josefin – Bokstavsdjungeln,ett kommersiellt spel och Minimedia – Mini och äventyret med den magiska stenen, ett för skolanframtaget läromedel. LÄS MER