Sökning: "intervjuer med barn om skriftspråket"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden intervjuer med barn om skriftspråket.

  1. 1. ”Lär man sig ljuden, så kommer resten av sig självt” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar kring undervisningen inom fonologisk medvetenhet i relation till tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :My Deland; Amanda Johansson; [2024]
    Nyckelord :Phonological awareness; Phonemic awareness; Preschool; Preschool teacher; Limited knowledge; Fonologisk medvetenhet; Fonemisk medvetenhet; Förskola; Förskollärare; Kunskapsbrist;

    Sammanfattning : The aim of this study is to highlight pre-school teachers perceptions and experiences of phonological awareness teaching to see if there is consistency with previous research. As well as whether the preschool teachers consider themselves to have sufficient knowledge to conduct quality teaching in the subject. LÄS MER

  2. 2. Skriftspråk i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare kan arbeta för att barn ska utveckla ett intresse för skriftspråk i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Munklinde; Malin Pettersson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; sociokulturell teori; skriftspråk; miljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn ska utveckla ett intresse för skriftspråk. För att få svar på hur förskollärare beskriver att de arbetar har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Studien innefattar intervjuer av åtta förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar förskollärare med barns tidiga skrivutveckling i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Tidig skrivutveckling; skriftspråket; förskolan; metoder inom skriv- och läsutveckling;

    Sammanfattning : Skrivkunskaper har länge setts som skolans uppgift att undervisa om men barns skrivutveckling börjar ofta redan på förskolan. Samtidigt finns det inte så mycket forskning om hur förskollärare arbetar med barns tidiga skrivutveckling. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling : Förskolepersonals arbete för att utveckla barns språk i förskoleåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Izabelle Burton Lillbacka; [2019]
    Nyckelord :förskola; skriftspråk; språkutveckling; förskolepersonal; litteracy; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa djupare förståelse för hur förskolans personal arbetar för att stödja barn i deras språk-och skriftspråksutveckling. I undersökningen har åtta förskolepersonal svarat på frågor i form av intervjuer. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. "Läser, då lär man sig massa saker... om man inte läser så lär man sig nästan inte nått" : En intervjustudie med barn i förskoleklass om vad som motiverar dem till skriftspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Engblom Olsson; Louice Tegenfeldt; [2019]
    Nyckelord :Skriftspråk; motivation; lärare; förskoleklass; barnintervju; literacy;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att öka kunskapen om vad som motiverar barn till att läsa och skriva. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat några barn i förskoleklass om hur de talar om skriftspråk, dessa intervjuer genomfördes med åtta barn. LÄS MER