Sökning: "intervjufrågor genus i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden intervjufrågor genus i förskolan.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt till genuspedagogik : En kvalitativ studie om hur förskollärare anser att genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Maria Mejlon; Felicia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; genuspedagogik; jämställdhet; könsstereotyper; lärmiljöer; förskollärare; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ser på genuspedagogik och hur genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning. De frågor som ställs är vad förskollärare har för tankar kring genuspedagogik i förskolan, vad för påverkan som lärmiljön och materialet har på genus samt likheter och skillnader som framträder i hur förskollärare använder genuspedagogiken i förskolans utbildning. LÄS MER

  2. 2. Genuspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om några förskollärares syn på genus och förskolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karoline Ivars; Emma Svalland; [2020]
    Nyckelord :Genus; förskola; förhållningssätt; jämställdhet; feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa forskningsstudien var att problematisera hur några förskollärare talar om sitt arbete med genuspedagogik. Som stöd för att uppnå syftet formulerade vi forskningsfrågor där genusbegreppet blev centralt för att synliggöra förskollärarnas förståelse inom området. LÄS MER

  3. 3. Förskolans pedagogiska miljö : Av vem, för vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lindblom; Elin Lindström; [2019]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; barns inflytande; förskollärarens perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den pedagogiska miljön i förskolan, dvs. den lärmiljö barnen möter i dendagliga verksamheten. Vi har valt att utgå ifrån förskollärarens perspektiv och har, genom intervjuermed verksamma och legitimerade förskollärare, samlat in data. LÄS MER

  4. 4. Coola tjejer & sockersöta pojkar - En studie kring hur förskollärare talar om traditionella könsroller och könsmönster.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Selin My; [2015]
    Nyckelord :Stereotyp; könsroller; könsmönster; genus; kön; mo;

    Sammanfattning : AbstractEtt av uppdragen i förskolans läroplan är att motverka traditionella könsroller och könsmönstersamt att alla barn, oavsett kön, ska ha lika möjligheter och förutsättningar utan begränsningarutifrån stereotypa könsroller. Vårt syfte med denna uppsats är att studera hur förskollärare talar omoch förhåller sig till ovanstående uppdrag. LÄS MER

  5. 5. ”Det ligger ju i tiden att man ska lära sig det”- En kvalitativ undersökning av pedagogers arbete med läslust, ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Centerlund; [2011]
    Nyckelord :Läslust; genus; könsroller; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund Den internationella undersökningen PIRLS (2007) ) visar att elever i årskurs fyra läser allt sämre, samt har en försämrad attityd gentemot läsning. I de svenska resultaten i studien framkom också en signifikant skillnad mellan flickor och pojkar vad det gällde läsprovsresultat. LÄS MER