Sökning: "intervjuguide fenomenografi"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden intervjuguide fenomenografi.

  1. 1. Mot oändligheten och vidare : En kvalitativ studie angående förskollärares uppfattningar av digitala verktyg för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Gewers; [2022]
    Nyckelord :erfarande; digitala verktyg; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärande; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar av fenomenet digitala verktyg för barn i behov av särskilt stöd. Studien var kvalitativ och utgjordes av semistrukturerade intervjuer som genomfördes med stöd av en intervjuguide. LÄS MER

  2. 2. Variationer i skolsköterskornas upplevelse av hunden som verktyg inom hälsofrämjande arbete - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Louise Tigerhielm; Pär Tigerhielm; [2019]
    Nyckelord :elevhälsa; fenomenografi; kommunikation; social tjänstehund; psykisk ohälsa; communication; mental illness; phenomenography; social service dog; student health;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den psykiska ohälsan bland barn och unga i skolan ses enligt forskningen öka. Skolsköterskan har i sin hälsofrämjande roll ansvar för att följa upp elevernas hälsa och genom aktiva insatser förebygga och stödja eleven utifrån en samlad helhetsbild. LÄS MER

  3. 3. Ett steg fram och två tillbaks : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar och upplevelser om digitalisering i vuxenutbildningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anette Skoglund; [2018]
    Nyckelord :digital competence; teachers´s experiences; further education; time; phenomenography; digital kompetens; lärares upplevelser; fortbildning; tid; fenomenografi;

    Sammanfattning : Fokus i denna magisteruppsats har varit lärares uppfattningar kring Skolverkets krav (2017), gällande utökad digitalisering i undervisningen, vilket i sin tur kräver utökade digitala kunskaper hos lärarna. I form av en intervjuguide har kvalitativa intervjuer genomförts på en kommunal vuxenutbildning i Västra Götaland. LÄS MER

  4. 4. Lärande i grundsärskolan. Nio elever beskriver sitt lärande utifrån formativ bedömning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kicki Näslund Lennartsson; Caroline Svensson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet: Studiens syfte är att få syn på hur några elever i grundsärskolan, ålder 9-16 år, inriktning grundsär och träning, beskriver och tänker om sin lärprocess utifrån formativ bedömning. Studien belyser elevernas vardagliga skoldag och på vilket sätt de framställer sina möjligheter och erfarenheter till lärande. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Hillberg; [2014-05-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska insatser; barn i behov av särskilt stöd; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att belysa pedagogers varierande uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan. Frågeställningar: • Vilka behov av specialpedagogiska insatser identifieras av pedagoger? • Vilket innehåll beskriver pedagoger att specialpedagogiska insatser har i förskolan? • Hur beskriver pedagoger betydelsen av specialpedagogiska insatser? Teori: Studiens teoretiska ram har inspirerats av fenomenografin vilket ses som andra ordningens perspektiv, och handlar om hur någon upplever något. LÄS MER