Sökning: "intervjuguide kvalitativ semistrukturerad lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden intervjuguide kvalitativ semistrukturerad lärare.
1. Vegetarisk mat i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om lärarnas uppleveser kring vegetarisk mat i HKK
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund För högt intag av rött kött ökar risken för att drabbas av vissa cancersjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar. Internationella studier har visat att intaget av rött kött är för högt medan frukt och grönt är för litet, i förhållande till rekommenderat intag. LÄS MER
2. GOTT OCH ÄCKLIGT. : Hem- och konsumentkunskaplärares upplevelser av samtal om smak främst kopplad till vegetarisk mat
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Maten vi äter är en kraftigt bidragande faktor till det försämrade klimatet. Matkonsumtionen måste ändras till en diet med mindre animaliska produkter och mer vegetarisk mat. Smak ses som en avgörande aspekt när det handlar om matval. Barn och ungdomar möter mat och smak i skolämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK). LÄS MER
3. Ämnet specialidrott : En kvalitativ studie om NIU-instruktörers uppfattning om lärande i ämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att undersöka hur handbollsinstruktörer på NIU-gymnasier uppfattar ämnet specialidrott. Vidare var syftet även att undersöka betyg- och bedömningsprocessen i ämnet. LÄS MER
4. EN SVÅR NÖT ATT KNÄCKA? : - En kvalitativ intervjustudie om recept i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Historiskt har recept funnits under lång tid men har inte alltid varit nedskrivna i text. I ämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK) ingår recept och instruktioner som en del av det centrala innehållet i läroplanen Lgr22 och något grundskoleelever ska möta i sin undervisning. LÄS MER
5. Akademisk Stress : Verkligheten av stressfaktorers innebörd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Akademisk stress bland studenter på universitetet har ökat samtidigt som samhällets krav och förväntningar i arbetslivet intensifieras. Ökningen av akademisk stress skapar behovet att införskaffa mer kunskap om vilka studierelaterade faktorer som kan vara bakomliggande och dess innebörd. LÄS MER