Sökning: "intervjuguide pedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 154 uppsatser innehållade orden intervjuguide pedagogik.

  1. 16. Vi kan ju rösta demokratiskt eller så kan vi tolka deras intressen : En studie om förskollärarens arbetssätt för att ge toddlare inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emmelie Johansson; Elina Larsson; [2022]
    Nyckelord :toddlare; inflytande; Shiers fem stegs modell;

    Sammanfattning : Vikten av barns inflytande lyfts bland annat i barnkonventionen och svenska styrdokument för skolan och förskolan. Tidigare forskning har visat att det är av stor vikt att pedagogerna är aktiva och närvarande samt ställer öppna frågor och ger toddlarna valmöjligheter. LÄS MER

  2. 17. Motivation och ansvarstagande för lärande på den hybrida arbetsplatsen. En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helén Selstam; Michelle Persson; [2022]
    Nyckelord :Ansvar; hybrid; lärande; medarbetare; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för medarbetarnas motivation och ansvarstagande för lärande på den hybrida arbetsplatsen. Studien utfördes med hjälp av en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt perspektiv. Sju respondenter har intervjuats. En semistrukturerad intervjuguide skapades för syftet. LÄS MER

  3. 18. Det är vi pedagoger som bidrar till att gården blir en utmaning : En studie om förskollärares förhållningssätt till utomhuspedagogik och förståelsen för begreppets innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Nyman; Rebecka Nordling; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; förhållningssätt; undervisning; pragmatiska teorin; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vår uppsats undersöker utomhuspedagogik och på vilket vis förskollärares förhållningssätt och förståelse av begreppet påverkar undervisningen. Både förskolans läroplan samt Barnkonventionen understryker att barn ska få möjlighet till att vistas i olika utomhusmiljöer för att lära sig att respektera miljöerna. LÄS MER

  4. 19. ”Det får mamma ta hem och tvätta!” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Särnhav; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; genus; kön; könsmönster;

    Sammanfattning : Sammanfattning I läroplanen för förskolan (Lpfö18 2018, s. 7) står det att förskolan har som uppdrag att motverka begränsande könsmönster men enligt en granskning av Skolinspektionen (2017) lever många förskolor inte upp till skollagens krav på att ge lika förutsättningar för flickor och pojkar. LÄS MER

  5. 20. Den svåra balansgången : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn av barns integritet och inflytande i dokumentationsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Ahlström; Filippa Bäckström; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; dokumentation och - integritet; inflytande; barndomssociologi; kvalitativa intervjuer; Harts stegmodell;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie behandlar ämnet barns integritet och inflytande i förskolans dokumentationsarbete, utifrån förskollärarnas perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns integritet och inflytande i dokumentationsarbetet utifrån yngre och äldre barn. LÄS MER