Sökning: "intervjuguide samtal med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden intervjuguide samtal med barn.

  1. 1. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. GOTT OCH ÄCKLIGT. : Hem- och konsumentkunskaplärares upplevelser av samtal om smak främst kopplad till vegetarisk mat

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Maria Rundström; Anna Skytt Becker; [2023]
    Nyckelord :undervisning; ungdomar; utmaningar; vokabulär; matval;

    Sammanfattning : Bakgrund Maten vi äter är en kraftigt bidragande faktor till det försämrade klimatet. Matkonsumtionen måste ändras till en diet med mindre animaliska produkter och mer vegetarisk mat. Smak ses som en avgörande aspekt när det handlar om matval. Barn och ungdomar möter mat och smak i skolämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK). LÄS MER

  3. 3. ÖVERGÅNGEN TILL FÖRSKOLEKLASS FÖR BARN SOM UPPVISAR SÅRBARHET

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Tenblad; [2020-04-16]
    Nyckelord :övergång; sårbarhet; förskoleklass; förskollärare; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare i förskolan och i förskoleklass ser på övergången till förskoleklass för barn som uppvisar sårbarhet utifrån möjligheter, hinder, samarbetsformer och den egna yrkesrollen. Denna kvalitativa studie är inspirerad av en utvecklingsekologisk teori som utgår från samspelet mellan individen och den omgivande miljön. LÄS MER

  4. 4. "Alla är inte med och sjunger, men alla är med och upplever" : En fenomenologisk studie om mångfald i sångstunden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Magdalena Tyllander; Sofia Pettersson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att beskriva och lyfta fram hur mångfald visar sig i sångstunden utifrån pedagogernas perspektiv. Vår uppfattning är att mångfald är ett brett begrepp som ofta kopplas till kultur och etnisk tillhörighet. LÄS MER

  5. 5. En intervjuundersökning om barns inkludering i lek för arbete i förskola. En kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jessica Karlsson; Najoua Laoaj; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med mer forskning om hur personal inom förskola kan arbeta med att inkludera barn i lek. Studien har därför riktat sig till att undersöka förskollärares uppfattningar av inkludering och exkludering, vad de uppfattar kan orsaka att barn exkluderas i lek samt hur de uppfattar att man effektivt kan arbeta med att inkludera barn i lek. LÄS MER