Sökning: "intervjustudie jmk"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden intervjustudie jmk.

  1. 1. Minoritetsfällan –Identitetsskapande journalistikmed bristfälliga resurser : En kvalitativ intervjustudie om hur processerna i SverigesRadio Finskas redaktion påverkade rapporteringen av Riksdagsvalet 2022

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Anni Riitaho; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Previous research shows that, despite the strengthening impact that minority journalism hason the identity and language of minorities, the resources to produce such journalism aresmall in comparison to mainstream offices. This lack of resources has proven to have aneffect on journalism (Moring 2007; Moring & Godenhjelm 2010). LÄS MER

  2. 2. Flexibilitetens konsekvenser : En intervjustudie om tillfälliga anställningar och dess påverkan på svenska journalister

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Trifeh Amini; [2023]
    Nyckelord :Journalism; temporary employment; flexibility; work situation; professional identity;

    Sammanfattning : The media industry has been evolving for several hundred years and this change is still ongoing today, and with it the forms of employment in journalism have also changed. There has been an increase in staffing companies and temporary employment within the flexible labor market. LÄS MER

  3. 3. De oberoende förlagens kamp mot giganterna : En kvalitativ intervjustudie om hur vertikal integration påverkar tolv oberoende förlagsexponering och konkurrensstrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Josephine Jubb; Elina Gleisner; [2021]
    Nyckelord :Vertical integration; Pierre Bourdieu s field theory; competition; media group; book market; audiobook applications.; Vertikal integration; Pierre Bourdieus fältteori; konkurrens; mediekoncern; bokmarknad; ljudboksappar.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur tolv oberoende förlag upplever att det är att verka i enägarkoncentrerad bokbransch där de konkurrerar mot vertikalt integrerade mediekoncerner.Studiens fokus ligger på hur respondenterna upplever att den vertikala integrationen påverkarderas möjligheter till exponering på olika typer av plattformar, samt på hur detta formar deoberoende förlagens strategier för konkurrens. LÄS MER

  4. 4. ”Mode är pleasure och nyheter fakta” : En metodtriangulerad studie av relationen mellan publikens förtroende och journalistiska genrer i förhållande till användandet av advertorials

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Josefin Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Förtroende; journalistik; native; advertorials; genreteori; Nyhetsjournalistik; Modejournalistik;

    Sammanfattning : Livsstilsjournalistik, och mer specifikt modejournalistik, har länge varit en vit fläck på den vetenskapliga kartan. Detta relativt outforskade område, som utgör en stor del av den svenska mediamarknaden, har inom vetenskapstraditionen fått ge vika för ett nyhetsjournalistiskt fokus. LÄS MER

  5. 5. Alternativa fakta eller faktiska alternativ : En kvalitativ studie om källkritik och falska nyheter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Mikael Blixt; [2017]
    Nyckelord :Källkritik; Curated flows; Fake news; Alternativa fakta; Omni; Algoritmer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att söka inställningen till källkritik i dagens medielandskap hos ett antal intervjuade nyhetskonsumenter. I en värld med allt mer falska nyheter och större informationsmängd behöver vi se över hur vi ser på källkritik, vad det innebär att vara källkritisk och hos vem ansvaret för källkritiken ligger. LÄS MER