Sökning: "intra-aktiv pedagogik"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden intra-aktiv pedagogik.
6. ”Nej men asså, det är ju bara så viktigt” : en studie om några förskollärares reflektioner kring dokumentation och kvalitetsarbete i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2016) presenteras det i kapitlet “Uppföljning, utvärdering och utveckling” de skyldigheter förskolan och förskolans personal har för att systematiskt kartlägga och följa upp barnens utveckling och lärande. Under vår tid på förskollärarutbildningen har vi under bland annat verksamhetsförlagd utbildning observerat osäkerhet kring områdena dokumentation och kvalitetsarbete hos pedagogerna i förskolan. LÄS MER
7. Förskollärares syn på didaktiskt arbete i barngrupper med kulturell mångfald
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka didaktiska utmaningar som förskollärare kan möta i barngrupper med kulturell mångfald samt vilken betydelse material och miljö kan tänkas ha i det didaktiska arbetet i relation till barngrupper med kulturell mångfald. Arbetet utgår från en posthumanistisk grundsyn med neomaterialistisk teori, där begreppen intra-aktiv samhandling, performativa agenter, materiellt-diskursiv intra-aktivitet och ethio-onto-epistemology kommer att lyftas fram som centrala. LÄS MER
8. Man måste gå tillbaka för att kunna gå vidare : Pedagogisk dokumentation ur ett intra-aktivt pedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsen behandlar pedagogiskt dokumentationsarbete i förskolan och fokuserar på återbesök av dokumentation. Syftet är att undersöka på vilket sätt återbesök kan ge sig i uttryck och har undersökts utifrån frågeställningarna: på vilket sätt ges barn möjlighet att återbesöka dokumentation och vad uppstår i mötet dem emellan? Den teoretiska utgångspunkten tar avstamp i en intra-aktiv pedagogik och teorin undersöks med frågan: på vilket sätt kan en intra-aktiv pedagogik bidra till en ökad förståelse för återbesök av pedagogisk dokumentation? Studien utgår från en kvalitativ metod och filmobservationer ligger till grund som analysmaterial. LÄS MER
9. "Nyss så träffa jag en krokodil, som körde runt i en bil" : Små barns kompetenser i ämnet biologi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of the study is to show young children's competences in the subject of biology. I hope that my work will lead to that the subject of biology is used more often in the preschool context. In my work I have had an intra-active theory as a base. I have searched for what children are interested in on the subject of biology. LÄS MER
10. Barnens matematiska utforskande utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. : En kvalitativ studie av ett antal barn på en förskola.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Avsikten med denna studie var att synliggöra hur barn utforskade matematiken i ett specifikt projekt på förskolan utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. Samtidigt ville jag ta reda på hur andra aktörer, mänskliga såsom ickemänskliga, intra-agerade med barnen och hjälpte dem i deras matematiska utforskande. LÄS MER