Sökning: "intressant ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 223 uppsatser innehållade orden intressant ämnen.

  1. 1. Det är inte bara en PFAS : Om begränsningen av evighetskemikalier i EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Andrea Fredman Smith; [2024]
    Nyckelord :miljörätt; miljörättslig metod; miljörättsvetenskap; PFAS; evighetskemikalier; juridik; ECHA; examensarbete juridik; examensarbete miljörätt; effektorienterad lagstiftning; aktör; reaktör; REACH; CLP-förordningen; hållbar utveckling; dricksvatten; EU; Europeiska unionen; EU-rätt; ekonomi; FN; mänskliga rättigheter; rent vatten; föroreningar; sanering;

    Sammanfattning : I Europa kan omkring 20 miljoner människor vara exponerade för dricksvatten som innehåller evighetskemikalien PFAS. Tidigare har försök att begränsa enskilda PFAS-ämnen endast resulterat i att det förbjudna ämnet i fråga har bytts ut till ett annat PFAS-ämne. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Adi Hadzikadunic; [2024]
    Nyckelord :Elevers tidigare erfarenheter; Motivation; Relationen praktiskt - teoretiskt; Selektiva traditioner; Teknikdidaktik; Tekniklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER

  3. 3. Några kommer undan politiken. Experimentstudie om gymnasieelevers politiska intresse.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Agnes Penton; [2023-06-08]
    Nyckelord :politiskt intresse; syn på politik; ungdomar; experimentstudie;

    Sammanfattning : Politiskt intresse är en viktig prediktor för politiskt deltagande, varför det är en vanligt förekommande variabel inom statsvetenskaplig forskning som undersöks främst genom enkätdata. Tidigare forskning har påvisat ett positivt samband mellan bred syn på politik och politiskt intresse, det vill säga att ju fler ämnen människor ser som politiska ju större politiskt intresse rapporterar de. LÄS MER

  4. 4. Effects of recirculating water treatment sludge

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

    Författare :Sofia Mile; [2023]
    Nyckelord :Chemical Engineering; Water and Environmental Engineering; Water Treatment; Coagulation Flocculation; Sludge Recirculation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Drinking water is crucial in our everyday life. As with many other processes, it is important to produce water of drinking quality in a sustainable manner. This can occur by e.g. LÄS MER

  5. 5. Musik – ett av de hundra språken? : Om musikundervisning i Reggio Emiliainspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Andersson; Agnes Edlund; [2023]
    Nyckelord :Musik; transdisciplinärt; Reggio Emilia; estetiska uttryckssätt; didaktiska val; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Musik anses vara ett av de hundra språk som ett barn har möjlighet att uttrycka sig på inom Reggio Emiliafilosofin. Forskning visar att musiken har betydelse för inlärning men att förskollärare känner sig begränsade i sin kunskap när det gäller att planera för och använda sig av musik i undervisningen. LÄS MER