Sökning: "intressegrupp"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet intressegrupp.
1. Kan företagsaktivism övertyga konsumenten? : En studie om hur företags sociopolitiska ställningstaganden påverkar konsumenternas attityd mot företagets varumärke
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Metod: En kvalitativ metod med en induktiv ansats har tillämpats för denna studie. Empirin har samlats in genom fokusgruppsintervjuer, utförda vid fyra tillfällen med sammanlagt 15 deltagare. LÄS MER
2. IASB:s normbildningsprocess - Intressenters inflytande vid utvecklingen av nedskrivningsmodellen i IFRS 9
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: IASB:s normbildningsprocess - intressenters inflytande vid utvecklingen av nedskrivningsmodellen i IFRS 9 Seminariedatum: 2021-01-15 Ämne/kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på Kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Fredrik Svensson, Mohamad Chehade Handledare: Kristina Artsberg Fem nyckelord: Normbildningsprocess, IFRS 9, Expected credit loss model, IASB, Capture theory Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om IASB har gjort en lämplig avvägning mellan de berörda intressenterna och analysera om det funnits ett större inflytande av någon intressegrupp vid utvecklingen av nedskrivningsmodellen i IFRS 9. Metod: Kvalitativ innehållsanalys av remissvar med en deduktiv ansats. LÄS MER
3. QANON : Från intressegrupp till statskupp
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : This study aims to dive deeper into the specific structure, propagation and adaptability of the American alt-right political movement QAnon’s underlying narrative through the lens of “Digital Storytelling”. The method employed being a holistic narrative analysis. LÄS MER
4. Marknadsföra känslan : En undersökning om visuell attraktion vid marknadsföring för unga
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Marknadsföringens grund är spridning av information. Upplysning sker genom distribution till riktad intressegrupp som konsumerar marknadsföringens budskap. Marknadsföringen slår igenom om åskådaren köper budskapets känsla. Upplevelse av känslan utgår ifrån innehållets kontext som tilltalar individen emotionellt. LÄS MER
5. ATT ÄGA EN REPRESENTANT. En studie om intressegruppers närvaro i riksdagen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Representationsforskning i svensk kontext utgår vanligtvis från att riksdagsledamöterna slits mellan att representera partilinjen, möta väljarnas åsikter eller använda sitt förtroende till att föra fram sin egen agenda. Förutom dessa tre representationsideal flaggar forskare och politiker för att intressegrupper och politiker får allt närmare relation till varandra. LÄS MER