Sökning: "intressentteori"

Visar resultat 21 - 25 av 185 uppsatser innehållade ordet intressentteori.

  1. 21. "Hållbar bolagsstyrning" - Nyckeln till ett grönare samhälle?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Amelia Rihs; [2022-01-28]
    Nyckelord :Bolagsstyrning; Hållbar utveckling; Hållbar bolagsstyrning; Aktiebolagslagen; Aktieägarteori; Intressentteori; principal agent-teori;

    Sammanfattning : Som ett led i att försöka minska utsläppen har EU antagit en ny tillväxtstrategi där ett av målen är att EU ska bli världens första klimatneutrala region. För att uppnå klimatneutralitet och även resterande miljömål vill EU att börsnoterade aktiebolag ska ta mer hänsyn till hållbarhet när beslut tas i bolagen. LÄS MER

  2. 22. Extern granskning av hållbarhetsrapporter : Rapporterande företag och revisorers syn på vad företag kan uppnå genom en granskning och vilka svårigheter som finns

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Ketema; Frida Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; extern granskning; legitimitetsteori; intressentteori; årsredovisningslagen; GRI;

    Sammanfattning : Granskning av hållbarhetsrapporter är inte ett lagkrav, ändå anlitar många av de största företagen tredjepartsgranskare. Syftet med studien är att analysera vad svenska företag kan uppnå genom en extern granskning av deras hållbarhetsrapporter. LÄS MER

  3. 23. Hållbarhetsredovisning inom Allmännyttan : Drivkrafterna bakom kommunala bostadsbolags hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Johansson Rebecca; Mazouz Mirjam; [2022]
    Nyckelord :Legitimacy; Stakeholder Theory; Sustainability; Sustainability reporting; Corporate Social Responsibility CSR; Media Agency Setting Theory MAST; Triple Bottom Line; Municipal Housing; Motives; Incentives; Legitimitet; Intressentteori; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Corporate Social Responsibility CSR; Media Agency Setting Theory MAST; Triple Bottom Line; Kommunala Bostadsbolag; Allmännytta; Motiv; Drivkrafter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera vilka drivkrafter som motiverar till hållbarhetsredovisning för svenska kommunala bostadsbolag samt att förklara hur den allmännyttiga roll de besitter påverkar deras synsätt på hållbarhetsredovisning. Genom att identifiera motiven som påverkar hållbarhetsredovisningen hos kommunala bostadsbolag syftar studien till att skapa förståelse för vad som kan uppmuntra företag till ökad frivillig hållbarhetsredovisning. LÄS MER

  4. 24. Vinstdrivande och ideella organisationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Bahar Arman; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Stakeholder theory; Development of sustainability reporting; For-Profit and non-profit organizations; TBL and validity; Nyckelord: Intressentteori; Utveckling av hållbarhetsrapportering; Vinstdrivande och ideella organisationer; TBL och validitet;

    Sammanfattning : Syfte: Målet med denna forskning är att undersöka utveckling av vinstdrivande och icke-vinstdrivande hållbarhetsrapporter för organisationer för att förstå bättre hur hållbarhetsrapportering har utvecklats i takt med att reglerna har förändrats från att vara frivillig till obligatoriska. Dessutom studien undersöker hur ett företag möter intressenternas informationsbehov i sina hållbarhetsrapporter. LÄS MER

  5. 25. Greenwashingskandalens påverkan på hållbarhetrapporteringen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Felix Herkules; Moa Rehn; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability report; Greenwash; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; Scandal.; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Greenwash; Intressentteori; Legitimitetsteori; Skandal.;

    Sammanfattning : rågorna kring företagens påverkan på klimatet, samhället och ekonomin blir allt viktigare. Även frågan gällande vad det leder till för konsekvenser när företag använder sig av okontroversiella metoder för att hänga med i utvecklingen och för att möta intressenternas intresse. LÄS MER