Sökning: "intresseväckande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden intresseväckande undervisning.

  1. 1. ”Att blanda saft antar jag är kemi också” : Förskollärares uppfattningar om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans kemiundervisning med barn 1–3 år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Olsson; Linnéa Johansson; [2024]
    Nyckelord :Augmentative and alternative communication AAC ; Early childhood education; Pre-school Teachers’ Opinions; Chemistry education; Communication; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Förskolepedagogik; Förskollärares uppfattningar; Kemiundervisning; Kommunikation;

    Sammanfattning : Många barn behöver alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att tillgodogöra sig undervisningen i förskolan. AKK kan därmed bidra till undervisningen av kemi, speciellt undervisning för de allra yngsta barnen. LÄS MER

  2. 2. Spel spel gör man på fritiden, i skolan lär man sig : En litteraturstudie om digitalt spelbaserat lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Simon Hedin; Tobias Simmeborn; [2023]
    Nyckelord :digitalt spelbaserat lärande; matematik; grundskolan; elever;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framfart utvecklar samhället dagligen och detta avspeglar även skolväsendet som gjort reformer i styrdokumenten. Digitala spel har blivit en del av elevernas vardag och styrdokumenten förespråkar en elevnära och intresseväckande undervisning. LÄS MER

  3. 3. Betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer i Grundsärskolan : En intervjustudie ur ett lärarperspektiv om intresseväckande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ulrica Pallari; Joakim Söderström; [2023]
    Nyckelord :Interest; teaching; elementary special school; teacher; Intresse; undervisning; grundsärskolan; lärare  ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer för att främja intresseväckande undervisning i grundsärskolan. Syftet konkretiserades i två frågeställningar som belyser betydelsefulla undervisningssätt samt undervisningsfaktorer. LÄS MER

  4. 4. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  5. 5. "LÄTT ATT DRA ELEVERNA ÖVERSAMMA KAM” : En kvalitativ studie om vad elevinflytandet och lärarens genusmedvetenhet betyder för NO-undervisningen i årkurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Möller; [2023]
    Nyckelord :lärande; tjej; kille; naturvetenskap; elevinflytande; genusmedvetenhet; normkritisk;

    Sammanfattning : Lärarens arbetssätt i undervisningen gällande flickor och pojkar har förändrats över tid. Om läraren bedriver en genusmedveten NO-undervisning och samtidigt inkludera elevernas intresse, erfarenheter, värderingar och behov, skapas ett intresse för NO, enligt forskning. LÄS MER