Sökning: "introduktionsår med mentorskap"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden introduktionsår med mentorskap.

  1. 1. Det förväntas att man kan allt : Nyexaminerade idrottslärares upplevelser om första året i yrket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Martin Ehrenstråhle; Rosanna Silander; [2014]
    Nyckelord :Experiences; physical education; health; PE teachers; mentoring; introduction year; novise; frame factors; upplevelser; idrott; hälsa; idrottslärare; mentorskap; introduktionsår; nyexaminerade; Martin; Rosanna; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur idrottslärare upplever sitt första år på jobbet. 1. Hur upplever idrottslärare det sociala samspelet och stödet mellan skolledning, arbetskollegor och elever? 2. Hur upplever idrottslärare den fysiska miljön i skolan samt skolan som organisation?3. LÄS MER

  2. 2. Handledarens yrkeskunnande : Modell och verklighet

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Malin Strand; [2013]
    Nyckelord :Skill; Placement; Placement supervisor; Probationary year; Supervision; Mentorship; Teacher Education; Dialogue seminar; Skill and technology; Yrkeskunnande; Verksamhetsförlagd utbildning; VFU; VFU-lärare; VFU-handledare; Introduktionsår; Handledning; Mentorskap; Lärarutbildning; Dialogseminarium; Yrkeskunnande och teknologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i frågeställningar som berör handledarens yrkeskunnande. Benämningen handledare syftar i detta fall på lärare som är VFU-handledare för lärarstudenter eller mentorer för nyutexaminerade lärare. VFU och introduktionsår för nya lärare befinner sig i gränsområdet mellan utbildning och yrkespraktik. LÄS MER

  3. 3. Första tiden som lärare: om lärarutbildning, yrkesstart och mentorskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ebba Widén; [2012-04-25]
    Nyckelord :lärares yrkesblivande; inkongruens; lärarutbildningen; skolkulturer; individuella strategier och anpassning; mentorskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Efter 1 juli 2011 ska alla lärare som tar examen gå igenom ett obligatoriskt introduktionsår med en mentor, för att få ansöka om lärarlegitimation. Mentorskap för nya lärare är något som har diskuterats länge i såväl den svenska som internationella skoldebatten. LÄS MER

  4. 4. Lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap – möjligheter och konsekvenser för skolutvecklingen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ebba Widén; [2012]
    Nyckelord :introduktionsår med mentorskap; skolutveckling; at;

    Sammanfattning : SammanfattningI   föreliggande   examensarbete   har   lärarstudenters   attityder   till   reformen   med   ett   obligatoriskt  introduktionsår   med   mentorskap   för   nyutexaminerade   lärare   undersökts.   Syftet   har   varit   att  undersöka   vilka   förutsättningar   som   finns   för   en   god   skolutveckling,   dels   utifrån   frågan   vad  lärarstudenters   faktiskt   har   för   attityder,   dels   utifrån   frågan   om   vilka   samband   som   dessa  attityder  uppvisar  med  för  skolutvecklingen  relevanta  faktorer. LÄS MER