Sökning: "introduktionsår med mentorskap"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden introduktionsår med mentorskap.
1. Det förväntas att man kan allt : Nyexaminerade idrottslärares upplevelser om första året i yrket
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur idrottslärare upplever sitt första år på jobbet. 1. Hur upplever idrottslärare det sociala samspelet och stödet mellan skolledning, arbetskollegor och elever? 2. Hur upplever idrottslärare den fysiska miljön i skolan samt skolan som organisation?3. LÄS MER
2. Handledarens yrkeskunnande : Modell och verklighet
Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i frågeställningar som berör handledarens yrkeskunnande. Benämningen handledare syftar i detta fall på lärare som är VFU-handledare för lärarstudenter eller mentorer för nyutexaminerade lärare. VFU och introduktionsår för nya lärare befinner sig i gränsområdet mellan utbildning och yrkespraktik. LÄS MER
3. Första tiden som lärare: om lärarutbildning, yrkesstart och mentorskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Efter 1 juli 2011 ska alla lärare som tar examen gå igenom ett obligatoriskt introduktionsår med en mentor, för att få ansöka om lärarlegitimation. Mentorskap för nya lärare är något som har diskuterats länge i såväl den svenska som internationella skoldebatten. LÄS MER
4. Lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap – möjligheter och konsekvenser för skolutvecklingen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningI föreliggande examensarbete har lärarstudenters attityder till reformen med ett obligatoriskt introduktionsår med mentorskap för nyutexaminerade lärare undersökts. Syftet har varit att undersöka vilka förutsättningar som finns för en god skolutveckling, dels utifrån frågan vad lärarstudenters faktiskt har för attityder, dels utifrån frågan om vilka samband som dessa attityder uppvisar med för skolutvecklingen relevanta faktorer. LÄS MER