Sökning: "introverta barn"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden introverta barn.

  1. 1. ”Ska inte du säga något?” : En fenomenografisk studie kring förskolepersonalens uppfattningar av introverta barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Terese Nilsson; Annelie Boss; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskolepersonal; barn; introvert; förhållningssätt; normkritik; interaktionism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera förskolepersonalens uppfattningar av introverta barn. Genom semistrukturerade intervjuer synliggjordes förskolepersonalens uppfattningar kring fenomenet. LÄS MER

  2. 2. Barn som visar introverta och extroverta personlighetsdrag i förskolan : Hur förskollärare resonerar kring introverta och extroverta personlighetsdrag och det pedagogiska arbetet med dessa kategorier av barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Andersson; Henrietta Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Extrovert; förskola; förskollärare; introvert; makt; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare tänker om barn som visar introverta respektive extroverta personlighetsdrag och hur förskollärarna tänker om det pedagogiska arbetet med dessa grupper av barn i förskolan.   För att få svar på vårt syfte och våra frågeställningar, bygger undersökningen på en kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Introverta barns förutsättningar i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ewelina Blixt; [2022]
    Nyckelord :Introverta barn; maktstrukturer i förskolan; marginalisering; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : Vårt samhälle bygger på extrovertism och de extroverta egenskaperna har blivit normen. Barnen lär sig tidigt att anpassa sig till samhällets krav och förväntningar genom normaliseringspraktiker som skola och förskola där läroplanen för förskolan skriver att förskolans uppgift är att forma barnen till aktiva samhällsmedlemmar. LÄS MER

  4. 4. Se mig : Att använda bilderböcker som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Berzelius; Sarah Olsson; [2021]
    Nyckelord :Bilderbok; Bilderböcker; Blyg; Empati; Introvert; Normer; Normkritik; Normkritisk pedagogik; Normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning I samband med starten på vårt examensarbete blev vi nyfikna på barnböcker med blyga och intro­verta huvudpersoner utifrån ett normperspektiv. Vi blev då tipsade om Emma AdBåges sommarprat (Sommar i P1 2020). LÄS MER

  5. 5. Är det inte okej att vara själv? : En kvalitativ studie kring förskollärares pedagogiska bemötande av och kunskap om introverta barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Persson; Elina Johansson; [2020]
    Nyckelord :Introvert children in preschool; knowledge; pedagogical approach; preschool teachers.; Introverta barn; pedagogiskt bemötande; kunskap; förskollärare.;

    Sammanfattning : I samhället värderas extroverta egenskaper högre än de typiska introverta dragen och är något som tidigt ifrågasätts i förskolan och skolan. Detta kan bero på en okunskap hos personalen, att man har attityden och synen av att det extroverta är strävansvärt eftersom skolan speglar samhällets norm. LÄS MER