Sökning: "introverta elever"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden introverta elever.
1. Möjligheter och utmaningar med ett inkluderande fritidshem : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till introverta elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Under perioder av verksamhetsförlagd utbildning har vi sett ett flertal exempel på när elever exkluderas i verksamheten, ofta elever som vid första anblick är något mer tillbakadragna. Utifrån den erfarenheten så har ett intresse väckts kring inkludering av introverta elever ifritidshemmet. LÄS MER
2. ADHD ur ett genusperspektiv - en studie om lärares och specialpedagogers perspektiv mellan flickor och pojkar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här studien analyserar kunskaper som lärare och specialpedagoger besitter om könsskillnader och hur de påverkar diagnosen ADHD. Studien visar att lärare och specialpedagoger har god kunskap när det gäller att bemöta elever med ADHD under skoltid, samt stödinsatser utifrån individens behov. LÄS MER
3. Ett samtal för alla : En systematisk litteraturstudie om hur introverta elever kan inkluderas i samtal om litteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande systematiska litteraturstudie presenterar tidigare forskning om litteratursamtal och introverta elever. Syftet är att undersöka hur lärare kan genomföra litteratursamtal med introverta elever. Studien inkluderar 14 publikationer där doktorsavhandlingar, vetenskapliga artiklar och facklitteratur ingår. LÄS MER
4. Ju fler desto roligare? – introverta och extroverta personligheter i högstadiets särskilda undervisningsgrupper
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : I denna studie undersöks möjligheterna att använda begreppen introvert och extrovert som diskurser som kan berättiga en exkludering från klassrummet och placering i särskild undervisningsgrupp (SUG). Studien syftade även till att synliggöra grupplacering, arbetsmetoder och förväntningar på eleverna i SUG på högstadieskolor i Göteborgs Stad. LÄS MER
5. Balansera elevers behov : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till elevers olika behov inom fritidshemmets undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares erfarenheter och uppfattningar om elevers individuella behov i relation till fritidshemmets undervisning. Frågeställningar som ställs i studien är: Hur resonerar fritidslärare om elevers individuella behov i relation till fritidshemmets undervisning? Hur planerar fritidslärare sin undervisning i förhållande till elevers olika individuella behov? I studien används kvalitativ metod där empirin samlades in genom en semistrukturerad gruppintervju med fyra fritidslärare. LÄS MER