Sökning: "introverta och extroverta"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden introverta och extroverta.
1. ”Ska inte du säga något?” : En fenomenografisk studie kring förskolepersonalens uppfattningar av introverta barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att studera förskolepersonalens uppfattningar av introverta barn. Genom semistrukturerade intervjuer synliggjordes förskolepersonalens uppfattningar kring fenomenet. LÄS MER
2. Barn som visar introverta och extroverta personlighetsdrag i förskolan : Hur förskollärare resonerar kring introverta och extroverta personlighetsdrag och det pedagogiska arbetet med dessa kategorier av barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare tänker om barn som visar introverta respektive extroverta personlighetsdrag och hur förskollärarna tänker om det pedagogiska arbetet med dessa grupper av barn i förskolan. För att få svar på vårt syfte och våra frågeställningar, bygger undersökningen på en kvalitativ metod. LÄS MER
3. Flickor är flickor och pojkar är pojkar, eller?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : We were interested in gender as a construction at out-of-home cares working with adolescents on behalf of the social services. We wanted to investigate how gender is presented in out-of-homes care based on their own description of efforts for mixed-sex and same-sex adolescents. LÄS MER
4. Introverta barns förutsättningar i förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Vårt samhälle bygger på extrovertism och de extroverta egenskaperna har blivit normen. Barnen lär sig tidigt att anpassa sig till samhällets krav och förväntningar genom normaliseringspraktiker som skola och förskola där läroplanen för förskolan skriver att förskolans uppgift är att forma barnen till aktiva samhällsmedlemmar. LÄS MER
5. Ju fler desto roligare? – introverta och extroverta personligheter i högstadiets särskilda undervisningsgrupper
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : I denna studie undersöks möjligheterna att använda begreppen introvert och extrovert som diskurser som kan berättiga en exkludering från klassrummet och placering i särskild undervisningsgrupp (SUG). Studien syftade även till att synliggöra grupplacering, arbetsmetoder och förväntningar på eleverna i SUG på högstadieskolor i Göteborgs Stad. LÄS MER