Sökning: "invänjning i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden invänjning i förskolan.

  1. 1. Val av inskolningsmetod i förskolan

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rose Marie Andersson; Erik Norling; [2013]
    Nyckelord :Förskola; inskolningsmetod; föräldraaktiv introduktion; individuell inskolning; traditionell inskolning; invänjning;

    Sammanfattning : Det finns i huvudsak tre olika metoder för inskolning av små barn i förskolan, men inte mycket forskning i ämnet. Utifrån populärvetenskaplig litteratur och facktidskriftsartiklar kan man sammanfatta de metoder som finns som föräldraaktiv introduktion, traditionell inskolning och individuell inskolning. LÄS MER

  2. 2. "Man lämnar ju bort det viktigaste man har så man vill ju att det ska bli bra!" : Pedagogers och föräldrars tankar om inskolning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Gunnarsson; Helena Hammarbäck; [2013]
    Nyckelord :Förskola; inskolning; anknytning; trygghet;

    Sammanfattning : Inskolning är starten för barnet i förskolans värld och kan rymma många känslor för barnet, föräldrarna och pedagogerna. I föreliggande studie är vårt syfte att belysa två inskolningsmodeller som pedagogerna på vår utvalda förskola arbetar med, genom att undersöka hur pedagoger resonerar kring dem och om de anser att någon modell är mer lämplig och i så fall varför. LÄS MER

  3. 3. Kulturella möten vid invänjning : En studie av nio pedagogers uppfattningar i sex flerkulturella förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Cecilia Alsterberg; [2009]
    Nyckelord :Acclimatization; safety; multilingual multucultural preschool; children in preschool; intercultural preschool;

    Sammanfattning : Undersökningen som grundar sig på intervjuer med nio pedagoger i sex flerkulturella förskolor utgår både från styrdokumentens förespråkade sociokulturella tänk liksom ett socialisationsteoretiskt perspektiv. Studien synliggör att såväl språkliga – som kulturella dilemman dagligen uppstår såväl mellan hemmet och förskolan, som mellan vuxna med olika religionstilllhörighet. LÄS MER