Sökning: "invandrare och identitet i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden invandrare och identitet i skolan.

  1. 1. Vem är egentligen svensk? : En enkätstudie om elevers uppfattning om svenskhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Flutura Osmanaj; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har elevers syn på svenskhet studerats. Detta har gjorts genom att bland annatundersöka hur de uppfattar sin egen identitet i relation till svenskhet. Samtliga elever somdeltagit har ett annat ursprung än Sverige, både europeiskt och utomeuropeiskt. LÄS MER

  2. 2. Jag kommer aldrig vara svensk nog för vissa svenskar : En kvalitativ studie om svenska multikulturella identiteter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rivera Nathalie; [2021]
    Nyckelord :Svenskhet; kulturell identitet; multikulturella samhället; multikulturalitet.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa hur multikulturella ungdomar hanterar skapandet av sin kulturella identitet i förhållande till svenskheten och dess uteslutande natur för att inspirera till framtida forskning om svenskhet, och förhoppningsvis hjälpa till att luckra upp denna dikotomi kring svenskhet mot invandrare. Sju multikulturella ungdomar uppvuxna i Stockholm-Uppsalaområdet intervjuades för att ge sin syn på det svenska samhället samt berätta om de skapat sin kulturella identitet. LÄS MER

  3. 3. Att vara nyanländ i den svenska skolan : En narrativ analys om elevers konstruerande av identiteter på språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sebastian Larsen; Louise Linman; [2019]
    Nyckelord :newly arrived students; introductory programme; narrative; analysis; narrative analysis; identity; integration; language; swedish; community; Sweden; mother tongue; story; conception; imagination; nyanlända elever; språkintroduktion; narrativ; analys; identitet; integration; språk; svenska; gemenskap; Sverige; modersmål; berättelse; föreställning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att utveckla kunskap om integrationsproblematiken för nyanlända ungdomar på språkintroduktion i Sverige. Kvalitativa intervjuer med en narrativ utgångspunkt användes som metod för datainsamling, där fem stycken nyanlända elever på språkintroduktion intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Fasetterad mosaik av en myriad av fragment - Några internationellt adopterade vuxnas skildringar av personliga förhållanden till ursprung och identitet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Natali Stojanovic Zezovic; [2019]
    Nyckelord :Internationell adoption; identitet; etnisk identitet; biologiskt ursprung och etnicitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få en nyanserad och mångtydig förståelse för hur internationellt adopterade vuxna, som är 18 år och äldre, själva förhåller sig till sitt ursprung och ser på sin identitet. Totalt har 16 informanter genom intervjuer och nedskrivna berättelser beskrivit hur de ser på betydelsen av sitt ursprung och hur det faktum att de är adopterade har påverkat deras identitet. LÄS MER

  5. 5. De bryter upp och börjar om : – Invandrade kvinnors deltagande i svenska som andra språk

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Thaer Mohsen; [2016]
    Nyckelord :Invandrade kvinnor; identitet; drivkraft; motivation; genusperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån invandrade kvinnors utsagor utröna förståelse för hur de upplever sina studier i Svenska som andraspråk samt finna förståelse för deras identitetsformering. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER