Sökning: "invandrarelever och skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden invandrarelever och skolan.
1. ”Jag blir jättestörd när dom ser oss som mindre än svenskarna: vi är inte mindre värda!” : En undersökning av etnisk särskiljning i en mångkulturell skola
L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa och förstå invandrarelevers upplevelser av etnisk särskiljning som görs av lärare i skolan. Undersökningen har ett elevperspektiv. LÄS MER
2. "Invandrarelever har det svårare i skolan, det bara är så" : En kvalitativ studie om elever med utländsk bakgrunds upplevelser kring diskriminering
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The aim of this study was to identify high school student’s thoughts and experiences about discrimination based on background. Six students, all with foreign origin, was interviewed where different questions about discrimination and stigmatization was asked. LÄS MER
3. Does Teacher-Student Relationship Moderate the Link Between Ethnic Harassment and School Adjustment Among Immigrant Youth?
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Immigrant students are targets of ethnic harassment in school context in their host country. Prior studies demonstrated that being victim of ethnic harassment has consequences for the psychological, behavioral, and school adjustment of youths with immigrant background. LÄS MER
4. Studiehandledning på modersmålet: Ett steg mot Kunska och språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Språket är grunden för alla elever för att fördjupa sina kunskaper i alla ämnen. Allt fler nyanlända elever uppvisar tydliga svårigheter i att ta till sig undervisningen på grund av bristande färdigheter i det svenska språket. Brister i språkutveckling får negativa konsekvenser för dessa elever. LÄS MER
5. Språkets betydelse- Nyanlända invandrarelever i den svenska skolan : Mottagande-Kartläggning-Integration
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa språkets betydelse vid integrering av nyanlända invandrarelever. Jag har undersök hur vida eleverna uppfattar sitt mottagande i den svenska skolan och hur eller om lärare kartlägger elevens språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER