Sökning: "investerarsentiment"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet investerarsentiment.

  1. 1. De nordiska techbolagens resa till börsen. En billig sista minuten charter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Lindfors; Joen Sundmark; David Åhlander; [2023]
    Nyckelord :Underprissättning; Techbolag; IPO; Norden; Informationsasymmetri; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Förekommer det en skillnad i underprissättning mellan techbolag och icke-techbolag som noteras på aktiemarknader i Norden? Hur påverkar specifika variabler underprissättning på de nordiska börsmarknaderna? Syfte: Studien syftar till att undersöka om det finns en skillnad i underprissättning mellan techbolag och icke-techbolag samt hur specifika variabler påverkar underprissättning vid IPOs i Norden. Metod: Studien använder en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats där börsintroduktioner mellan 2010-01-01 och 2019-12-31 undersöks. LÄS MER

  2. 2. Den som söker skall finna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Serrano; Marcus Josefsson; William Ramshage; [2021]
    Nyckelord :Beteendeekonomi; investerarsentiment; FEARS-index; Google Trender; oreglerad aktiemarknad; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa ett FEARS-index som mäter investerarsentiment på den svenska aktiemarknaden samt undersöka om det är skillnad på positivt och negativt sentiment både på Stockholmsbörsen och First North Sweden. Metod: Studien är av kvantitativ karaktär och antar en deduktiv ansats och använder sig av tidsserieanalys. LÄS MER

  3. 3. Olympiska spel - Avkastningar i guld, silver eller brons?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Frida Johanne Lund; Tage Bjärfors; [2018]
    Nyckelord :Marknadseffektivitet – Eventstudier – Mega-Event – Investerarsentiment; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna eventstudie avser att undersöka marknadsreaktioner från annonsering och arrangering av olympiska spel. Studien undersöker samtliga sommar- och vinterspel sedan 1994. LÄS MER