Sökning: "involvera barn i planering"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden involvera barn i planering.

  1. 1. Fem Förskollärares uppfattningar om högläsning och dess funktion i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elvira Nolerud; Åsa Wedin; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; emergent literacy; förskollärares uppfattningar; högläsning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöktes hur förskollärare anser sig använda högläsning i verksamheten, samt att undersöka hur pedagogerna uppfattar att högläsningen bidrar till barnens språkliga utveckling. Fem förskollärare observerades och intervjuades med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. From words to action : A study of a child perspective in planning

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Markus West Wittenberg; [2023]
    Nyckelord :Children’s perspective; child perspective; child impact analysis; communicative planning; collaborative planning; Convention of the Rights of the Child; citizen participation; urban and regional planning; Barns perspektiv; barnperspektiv; barnkonsekvensanalys; kommunikativ planering; barnkonventionen; medborgardeltagande; samhällsplanering;

    Sammanfattning : This study examines how well the children’s perspective is taken into account in modern day urban planning, according to professionals within the field. It highlights both positive and negative experiences of the implementation of this perspective, in order to distinguish both flaws and strengths in the current methods. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet i planeringen : En undersökning om Burlövs kommuns arbete med barns delaktighet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :André Wiedewilt; [2023]
    Nyckelord :Workshop; playground; participation; children; children s participation.; Workshop; lekplats; delaktighet; barn; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Barn har rätt till att vara delaktiga vid utformningen av de stadsrum som påverkar barnen. I ett samhälle där barnkonventionen blivit lag behöver kommuner arbeta med barns åsikter och önskemål när barnens lekplatser och skolgårdar planeras. Hur man som planerare kan ta del av barns åsikter även i de yngre åldrarna kan vara tungrott. LÄS MER

  4. 4. Från barn till vuxen. Om övergångar i den psykiatriska vården

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susann Engman; Anna Nordberg; [2020-10-19]
    Nyckelord :ungdomar psykiska hälsa; övergång; vuxnas psykiska hälsa och familj;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka vårdpersonal och enhetschefers erfarenheter av över-gången för patienter från barn- och ungdomspsykiatrin till vuxenpsykiatrin. Metod: Studien hade en kvalitativ ansats och genomfördes med två fokusgrupper med åtta vårdpersonal och individuella intervjuer med fyra enhetschefer. LÄS MER

  5. 5. Erfarenheter gällande växtetablering på förskole- och skolgårdar i Stockholms län : möjligheter och utmaningar för att skapa grönare utemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Hanna Nee; [2020]
    Nyckelord :skolgård; förskolegård; växter; växtetablering; vegetation; gröna gårdar;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete inom landskapsarkitektutbildningen vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Ultuna. Uppsatsen redovisar en studie av situationen gällande växtetablering på förskole- och skolgårdar i Stockholms län, som ämnar ringa in betydelsefulla faktorer och lämpliga tillvägagångssätt för en lyckad växtetablering och för att kunna skapa grönare gårdar. LÄS MER