Sökning: "isärhållandets princip"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden isärhållandets princip.

  1. 1. Partnerskap och isärhållande : Hur 14 vårdnadshavare uppfattar samverkan mellan hemmet och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Annica Granberg; Carolin Jonsson Lidström; [2024]
    Nyckelord :Cooperation; Preschool; Parents perceptions; minding the gap; closing the gap; Samverkan; Förskola; Vårdnadshavares uppfattningar; Isärhållandets princip; Partnerskapsprincipen;

    Sammanfattning : Förskolan och hemmet har ett ömsesidigt ansvar för förskolebarnet, den gemensamma nämnaren som förenar de två uppfostringsarenorna. Tidigare forskning visar att samverkan kan beskrivas på olika vis och kommer med förutsättningar för en fungerande samverkan. LÄS MER

  2. 2. ”De blir delaktiga i förskolans värld, alltså i sitt barns värld.” : En studie av föräldramötet som samverkansarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annelie Köppen; Jessica Stigson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; föräldramöte; samverkan; partnerskapsprincipen; isärhållandets princip;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks föräldramötet som en arena för samverkan i förskolan. Genom semistrukturerade intervjuer, med såväl pedagoger som vårdnadshavare, söker studien kunskap om de avsikter och förväntningar som aktörerna har angående föräldramötets funktioner och betydelse för samverkan. LÄS MER

  3. 3. Vad vill du egentligen veta? : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Cronqvist; Ia Garpstål; [2022]
    Nyckelord :samverkan; kommunikation; relation; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få syn på kommunikationen mellan hem och förskola sett ur olika perspektiv, jämföra vårdnadshavares och förskollärares tankar. Frågeställningarna vi utgått ifrån för att tydliggöra syftet är: Hur ser vårdnadshavare respektive förskollärare på förskolan och dess funktion? Vad uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare kommuniceras kring barnen i mötet mellan hem och förskola? Hur uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare att kommunikationen mellan hem och förskola fungerar och vilka strategier används för kommunikation? Hur kan den upplevda relationen mellan hem och förskola förstås med hjälp av begreppen vertikal och horisontell relation samt isärhållandets princip och partnerskapsprincipen?    Vi har använt en kvalitativ forskningsmetod där hermeneutiken har legat till grund för valet av metod och för att samla in empirin gjorde vi intervjuer med förskollärarna och skickade ut enkäter till vårdnadshavarna. LÄS MER

  4. 4. Inskolning - Starten till föräldrasamverkan : En kvantitativ studie om vårdnadshavares erfarenheter av inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Karlsson; Helen Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Inskolning; inskolningsmetod; föräldrasamverkan; vårdnadshavare; delaktighet; inflytande; Traditionell inskolning; Föräldraaktiv inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att utveckla kunskap om vårdnadshavares erfarenheter rörande delaktighet och inflytande vid inskolning. Genom att använda en kvantitativ metod i form av en internetbaserad enkät, kunde vårdnadshavares upplevelse av inskolningsprocessen samt val av inskolningsmetoder utmätas. LÄS MER

  5. 5. Från krögerska till krögare : Feminisering och maskulinisering inom krögaryrket 1739-1920 i Stockholm och Visby

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Idun Vinterros; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag, med hjälp av kroglistor och utskänkningstillstånd från Stockholm och Visby, visat hur krögaryrket gick från att vara huvudsakligen ett mansyrke till att bli uteslutande ett kvinnoyrke, för att sedan gå tillbaka till att ses som ett yrke bäst lämpat för män. Perioden jag undersökt har varit 1739-1920. LÄS MER