Sökning: "islam buddhism"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden islam buddhism.

  1. 1. Vem är inte tolerant? - En diskursanalys om vi och de i videomaterial för religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :August Nilsson Hebert; [2023]
    Nyckelord :orientalism; diskursanalys; religionskunskap; religionsundervisning; religionsdidaktik; undervisning;

    Sammanfattning : This essay examines five short Swedish videos, produced by Binogi, used in religious education to explore the view of humanity (“människosyn”) in the five so called worldreligions (Christianity, Judaism, Islam, Hinduism and Buddhism). The study looks at what narrative about “us" and "them” exist, and how “our” and “their” ideas of gender, culture and religiosity are portrayed. LÄS MER

  2. 2. "Tänk om jag får bli en delfin i nästa liv!" : en läromedelsanalys i religion med fokus på årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Hägglund; Matilda Alstéus; [2022]
    Nyckelord :religionsundervisning; läromedel; Grimmitt; Jackson; Kjeldsen; religionsdidaktik; lära om; lära av;

    Sammanfattning : Religionsämnet är komplext och undervisas till stor del med hjälp av textböcker för de yngre eleverna. Därför analyseras två läromedel i religionsundervisning i årskurs 1–3 i studien. LÄS MER

  3. 3. Jag skulle kunna vara mer av en förebild : Hur värdepedagogik används i samband med tre världsreligioner i religionskunskapsböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Aron Liljeskog; [2019]
    Nyckelord :civic education; values education; textbooks; religious studies; religion – study and teaching; value-system; high school; islam; hinduism; buddhism; värdepedagogik; fostransuppdrag; värdegrund; läromedel; läroböcker; religionskunskap; gymnasieskolan; islam; hinduism; buddhism;

    Sammanfattning : Den svenska skolans fostransuppdrag, det vill säga att överföra värden som samhället anser vara viktiga till eleverna, är enligt de nu gällande styrdokumenten en viktig del av undervisningen. I läroböcker i religionskunskap skrivna för gymnasiet har dock detta uppdrag hamnat i skymundan. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla förståelse om religion : En kvantitativ innehållsanalys med fokus på läroböckers framställning av substantiell och funktionell förståelse av religion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christofer Olsson; Laura Matero; [2019]
    Nyckelord :religion; årskurs 4-6; läromedelsanalys; substantiell; funktionell; religionsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, diskutera och problematisera i vilken utsträckning läroböcker i religionskunskap framställer substantiell och funktionell religionsförståelse om de fem världsreligionerna judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism. I tidigare forskning har kvalitativa undersökningar genomförts i stor utsträckning för att analysera hur religioner, såsom kristendom och islam, framställs i läroböcker. LÄS MER

  5. 5. Om den ogifta och självständiga kvinnans respektabla ställning : En genusanalys av framställningen av buddhism och islam på webbsidan SO-rummet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Annie Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Buddhism; Islam; Gender; Religion; Content analysis; SO-rummet; Buddhism; Islam; Kön; Religion; Innehållsanalys; SO-rummet;

    Sammanfattning : Nowadays there is a common understanding in the Western countries regarding how equal the genders are in the traditional Christian societies, while other countries are believed to be characterized by a patriarchal structure. This self-image has probably led to a kind of blindness concerning the problems in the vicinity and instead of emphasizing unequal trends in the West, criticize other cultures and religions for being misogynist. LÄS MER