Sökning: "islam karaktär"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden islam karaktär.

  1. 1. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  2. 2. Sverigedemokraternas retorik kring islam inom verbal debatt : En retorisk analys utifrån teorier om populism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Alexander Lif; Dilan Demirbag; [2020]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; islam; retorik; populism; retorikanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera Sverigedemokraternas nutida politiska retorik kring islam och jämföra denna med teorier om hur populism uttrycks inom politik. Med detta kan Sverigedemokraternas rykte som ett populistiskt parti undersökas vidare i detalj, samt skapa en bild av hur de argumenterar i politiska sammanhang kring ett så stort och viktigt ämne som islam, relevant i ett nutida politiskt klimat där invandringsfrågan är starkt omdiskuterad. LÄS MER

  3. 3. Religiösa värderingar hos muslimska SFI-elever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Jan Andersson; [2016]
    Nyckelord :SFI elev muslim värdering enkät attitydfrågor statistisk analys moral sharia fundamentalism;

    Sammanfattning : Den som säger sig tillhöra en viss religion kan i praktiken vara mer eller mindre troende, eller inte troende alls. Det kan handla om att man firar vissa högtider men utan att särskilt bry sig om deras religiösa innebörd, eller att man ibland deltar i gudstjänster och ber någon gång i månaden, eller ett liv iständig hågkomst av Guds närvaro. LÄS MER

  4. 4. ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stellan Karlsson; Therese Lindblom; [2014]
    Nyckelord :islamofobi; rasism; konflikthantering; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skola Författare: Therese Lindblom, Stellan Karlsson Termin och år: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt Jacobsson Examinator: Lisa Wiklund Rapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lärare Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur högstadielärare i Göteborg förhåller sig till begreppet islamofobi och hur de tänker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever. Frågeställningar: • Hur definierar de tillfrågade lärarna islamofobi? • Hur anser de tillfrågade lärarna att islamofobi bör bemötas? • I vilken utsträckning ser de tillfrågade lärarna islamofobi i skolan som ett problem? • I vilken utsträckning upplever de tillfrågade lärarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktär? För att få svar på syfte och frågeställningar använde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. LÄS MER

  5. 5. På tal om muslimer. En intervjustudie av gymnasieelevers tal om muslimer i årskurs två och tre på transportprogrammet i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Ulf Sparredal; [2012-08-16]
    Nyckelord :Islamofobi; gymnasieskola; transportprogrammet; Göteborg; intervjuer; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Denna uppsats fördjupar förståelsen för intolerans mot personer med muslimsk kulturell och/eller religiös tillhörighet eller bakgrund, islamofobi, med hjälp av frågeställningen: Hur talar elever på transportprogrammet i årskurs två och tre på en gymnasieskola i Göteborg om muslimer? Undersökningen som genomförts är av kvalitativ karaktär och materialet har samlats in genom fokusgruppintervjuer där sammanlagt 16 elever deltagit fördelat på fyra grupper. Resultatet visar att eleverna saknar grundläggande kunskaper om islam och om muslimskt religiöst liv. LÄS MER