Sökning: "islamofobiska tendenser i läroböcker"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden islamofobiska tendenser i läroböcker.

  1. 1. Islam i religionsboken : hur har islam och muslimer skildrats i läroböcker i religionskunskap på gymnasiet?

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Håkan Yaglikcilar; [2013]
    Nyckelord :Islam; islamofobi; läromedel; muslimer; orientalism; civilisationernas kamp;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur islam har skildrats och hur muslimer har porträtterats i läroböcker i religionskunskap för gymnasieskolan mellan åren 1994-2010. Vidare är syftet att se hur läromedlen stämmer in med teorin om Eurabien samt de analyser som Edward Said och Samuel Huntington gör. LÄS MER

  2. 2. Islamofobiska tendenser i läroböcker : En syftesrelaterad textanalys av två läroböcker i religionskunskap för gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Richard Bergström; [2007]
    Nyckelord :religion; lärobok; islam; islamofobi; muslim;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida tesen att läroböcker i ämnet religion i olika hög grad bär på islamofobiska tendenser stämmer. Frågan som författaren söker att besvara är: hur tar sig islamofobiska tendenser uttryck i läroböcker i ämnet religion på gymnasienivå? Den metod som används är syftesrelaterad textanalys, viket innebär att syftet styr analysen. LÄS MER

  3. 3. Mediamuslimer och skolislam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Ann-Charlotte Sjölin; Johanna Strid; [2005]
    Nyckelord :religionsdidaktik; islam; islamofobi; massmedia; elever; pedagoger; läroböcker; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Arbetets syfte var att lyfta fram islamofobiska tendenser i massmedia och läroböcker och att genom intervjuer med elever och lärare se om och hur dessa tendenser kommer till uttryck. Undersökningarna avsåg att i tur och ordning belysa tre av de bidragande faktorerna till elevers syn på islam: massmediebilden, lärarnas undervisning och läroböckernas information. LÄS MER