Sökning: "isomorphism"

Visar resultat 16 - 20 av 224 uppsatser innehållade ordet isomorphism.

  1. 16. Sambandet mellan CSR och varumäkeslegitimitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Hofer; Emma Lange; Paola Lindell; [2023]
    Nyckelord :CSR communication; consumer perspective; brand legitimacy; fast fashion; fast furniture.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research question: How does the communication of CSR strategies impact the legitimacy of fashion brands from a consumer perspective? Purpose: The purpose of the report is to examine whether the communication of CSR strategies influences the legitimacy of fashion brands from a consumer perspective. Methodology: The study utilizes a qualitative research approach based on three conducted focus group interviews, employing convenience sampling. LÄS MER

  2. 17. Integrering av hållbarhetsstyrning i fastighetsbranschen - en branschstudie av sex stora fastighetsbolag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Thea Helander; Elias Thor; Emilia Werner; [2023]
    Nyckelord :hållbarhet; ekonomistyrning; fastighetsbranschen; Management Control Package; isomorfismer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Integrering av hållbarhetsstyrning i fastighetsbranschen - En branschstudie av sex stora fastighetsbolag i Sverige Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 hp Författare: Thea Helander, Elias Thor och Emilia Werner Handledare: Elin Funck Nyckelord: hållbarhet, ekonomistyrning, fastighetsbranschen, Management Control Package, isomorfismer Forskningsfråga: Hur arbetar fastighetsbolag med integrering av hållbarhet i sin interna styrning och hur kan hållbarhetsarbetet i fastighetsbranschen förklaras? Syfte: I denna studie är syftet att undersöka hur stora svenska fastighetsbolag arbetar med att integrera hållbarhet i sin interna styrning. Vidare ämnar studien att undersöka hur arbetet i branschen kan förklaras. LÄS MER

  3. 18. Mer än bara en sport? : En kvalitativ intervjustudie om fotboll som verktyg i socialt arbete för integrering och inkludering av barn och unga.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanna Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Organization; Football; Children and adolescents; Social work; Integration; Social exclusion; Social inclusion; Organisation; Fotboll; Barn och unga; Socialt arbete; Integration; Social exklusion; Social inklusion;

    Sammanfattning : Social policy challenges in terms of structural social changes, consisting of economic, political and social conditions, shed light on integration policy difficulties in the Swedish welfare state. The aim and purpose of this qualitative study was to analyze, based on organizational isomorphism, how representatives from a selected football organization in Sweden understand football as an integrative tool and how they work with integration of children and adolescents through their certified academy. LÄS MER

  4. 19. Buying carbon neutrality? : Corporate motives for financing carbon offsets

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Dennis Schmuck; [2023]
    Nyckelord :Carbon Offsets; Carbon Credits; Climate Change; Sustainable Development;

    Sammanfattning : Carbon offsets are often presented as a multi-beneficial way for companies to mitigate their net climate impact while contributing environmental and social benefits on a global and local scale. Critics argue it is used to avoid more meaningful alterations to a company's own operations. LÄS MER

  5. 20. Införandet och tillämpningen av CRM i svenska myndigheter : En fenomenografisk studie om hur CRM upplevs av medarbetare på svenska statliga myndigheter

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Luwam Abrha; [2023]
    Nyckelord :Customer Relationship Management; New Public Management; Efficiency; Communication; Organizational change; Isomorphism.; Customer Relationship Management; New Public Management; Effektivitet; Kommunikation; Organisationsförändring; Isomorfism.;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats studeras tillämpningen av Customer Relationship Management i svenska statliga myndigheter, med särskilt fokus på berörd personals uppfattningar om CRM-system. Undersökningar kring ämnet har tidigare verkställts i bland annat Västeuropa och USA och i dessa studier har tonvikt lagts på hur verksamhetens effektivitet har påverkats av CRM, men inga undersökningar av liknande slag har ägnats åt svenska myndigheter. LÄS MER