Sökning: "it detaljhandeln"

Visar resultat 1 - 5 av 187 uppsatser innehållade orden it detaljhandeln.

  1. 1. Eye-tracking Technology for Interactive Experiences in Digital Signage within Retail from a Marketing Perspective

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Oskar Alfredsson; Tekla Hjärtstam; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Eye-tracking is a prominent subject with a diverse range of applications. Although the technology is primarily optimized for stationary environments, ongoing technological progress present additional market prospects. LÄS MER

  2. 2. Tillsyn av kemiska produkter i detaljhandeln: Kontroll av barnskyddande förslutning och kännbar varningsmärkning på kemiska produkter i Burlövs kommun

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Melisa Dracic; [2023]
    Nyckelord :Kemiska produkter; Barnskyddande förslutning; Kännbar varningsmärkning; Tillsyn; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Each year children and adults are injured in accidents caused by chemicals, usually due to incorrect use of the products. Studies have shown that children are more sensitive to chemical products and injuries that occur during childhood could cause lifelong consequences. LÄS MER

  3. 3. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Tintin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :digital nudging; retail companies; digital retail channels; digital platforms; sport and leisure fashion; Digitala knuffar; detaljhandelsföretag; digitala handelskanaler; digitala plattformar; sport- och livsstilsmode;

    Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER

  4. 4. The Paradox of Food Waste and Food Insecurity : Exploring Donation and Redistribution of Surplus Food through a Multi-Level Perspective

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Julia Berglund; [2023]
    Nyckelord :Surplus food; food waste; food insecurity; donation; redistribution; systems thinking; multi-level perspective; Överskottsmat; matsvinn; matfattigdom; donation; omfördelning; systemtänk;

    Sammanfattning : Around one million tonne of food is annually wasted in Sweden, of which 100,000 tonne of surplus foodis wasted in the retail sector. Even if redistribution of surplus food is the second most preferable optionto reduce food waste according to the food waste hierarchy, only 5% of surplus food in retail is donated. LÄS MER

  5. 5. Digitalisering inom detaljhandeln : En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnära personal inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Axel Sedin; Daniel Eriksson; Max Hedström; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; retail; co-worker; employee; Digitalisering; detaljhandel; medarbetare; anställda;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Axel Sedin, Daniel Eriksson, Max Hedström Titel: Digitalisering inom detaljhandeln - En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnärapersonal inom detaljhandeln Handledare: Peter Ekman Nyckelord: Digitalisering, detaljhandel, medarbetare, anställda Forskningsfråga: Vilka aspekter påverkar medarbetarnas upplevelser av digitalisering inomdetaljhandeln? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka drivande aspekter som påverkar attityden tilldigitalisering, samt hur detta påverkar kundnära personal på svenska detaljhandelsföretag. Studienhar ett särskilt fokus på medarbetares individuella upplevelser, både positiva och negativa, till vilka aspekter som är av värde för att acceptera teknologi. LÄS MER