Sökning: "iup förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden iup förskolan.

  1. 1. Bedömning i förskolan : En studie om relationen mellan bedömning av verksamheten och individuell bedömning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ulrika Thorén; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; förskolan; individuell bedömning; bedömning av verksamheten.;

    Sammanfattning : Bedömning är något som barn blir utsatta för från första stund i livet. Enligt Läroplanen för förskolan ska pedagogerna i förskolan dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten, utan att bedöma det enskilda barnet. LÄS MER

  2. 2. IUP i förskolan : Ett relationellt eller punktuellt redskap för bedömning?

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emelie Jansson; Johanna Erlandsson; [2012]
    Nyckelord :IUP; Förskola; Relationellt perspektiv; Punktuellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskolan tänker kring att arbeta med utvärderingsinstrumentet individuell utvecklingsplan, IUP. Studien utgick från följande frågeställningar: Varför väljer läraren att använda IUP som bedömningsverktyg? Varför väljer läraren att avstå från arbete med IUP? samt Hur tänker pedagogerna kring möjligheten att utveckla verksamheten vidare utefter varje enskild IUP? För att vinna kunskap om lärarnas tankar vilar studien på ett kvalitativt perspektiv där enkätfrågor legat till grund för insamlingen av empirin. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers professionella språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Arnesén; [2011]
    Nyckelord :diskurs; pedagogiskt språk; specialpedagogik; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka och reflektera kring pedagogers språk i arbetet med utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner, pedagoger emellan samt mellan pedagoger och föräldrar. Efter en litteraturgenomgång som fokuserar diskurser, språk och yrkesspråk presenteras resultatet av sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer gjorda med pedagoger, yrkesverksamma i förskolan och grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Samverkan - bygga broar mellan förskola och skola. Förskollärares upplevelser om samverkan kring skolstarten för barn i behov av särskilt stöd.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Michaela Hermansson; [2010-07-01]
    Nyckelord :samverkan; övergång; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är syftet med studien att ta reda på hur förskollärare i förskola respektive skola upplever och beskriver övergången mellan de två verksamheterna, när det gäller samverkan kring de barn som anses vara i behov av särskilt stöd. Forskningsfokus ligger på de formella och informella möten som sker inför skolstarten. LÄS MER

  5. 5. IUP ett fenomen i tiden?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Johanna Callegård; Ann-Sofie Thorbjörn; [2010-04-22]
    Nyckelord :IUP; förskola; dokumentation; fenomenografi;

    Sammanfattning : Inledning: Under vår utbildning till specialpedagoger har det förekommit flera diskussioner om hur och vad skolan och förskolan skriver fram om barn i olika dokument. Ett av dessa dokument är individuell utvecklingsplan (IUP) vilken skolans pedagoger är ålagda att utforma för samtliga barn. LÄS MER