Sökning: "jämför böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden jämför böcker.

  1. 1. En adaptionsanalys av SVJ : – boken blir till film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Merita Murseli; Laura Rivera; [2022]
    Nyckelord :Adaption; filmadaption; läsförståelse; reciprok undervisning; intrig; karaktär;

    Sammanfattning : Denna komparativa studie analyserar och jämför Roald Dahls kapitelbok SVJ (1988), svensk översättning, med den svenskdubbade filmen SVJ (2016) av filmregissören Steven Spielberg. Syftet med studien är att jämföra de två verkens intrig och karaktärsskildring samt undersöka de mediespecifika skillnader som uppstått i adaptionen till film. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteratur ur ett genusperspektiv : En text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böcker Lotta påBråkmakargatan och Alla vi barn i Bullerbyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Magnerot; [2021]
    Nyckelord :Lotta på Bråkmakargatan; Alla vi Barn i Bullerbyn; Astrid Lindgren; genus; traditionella könsroller; critical literacy; kritisk litteracitet; illustrationer; normbrytande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utföra en text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böckerLotta på Bråkmakargatan (1961) och Alla vi barn i Bullerbyn (1947). I studien undersökshuvudkaraktärerna med inriktning på Lotta och Lisa ur ett genusperspektiv och jämför derasgenuskonstruktion, och hur de framställs i anknytning till de genusnormer som förekommer ibarnlitteratur. LÄS MER

  3. 3. TAKKsam högläsning i förskolan : Två enkätstudier om pedagogers teckenstödda högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ölund; Ulrika Holm; [2021]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; högläsning; teckenstöd; digitala böcker;

    Sammanfattning : Att högläsning är viktigt håller de flesta med om, men hur erbjuds detta till de barn som är i behov av teckenstöd? Högläsning har bevisade effekter på barns språkutveckling och allra mest effektiv är den när den är interaktiv, alltså att den vuxna läser med barnet istället för till (Wauters & Dirks, 2017, s. 243). LÄS MER

  4. 4. Kompositionsprocesser- En fördjupning i axis-systemet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Rasmus Levin; [2020-06-17]
    Nyckelord :Axissystem; Bartók; Harmonik; Kompositionsprocess; Funktion; Mikro; Makro;

    Sammanfattning : I detta examensarbete fördjupar sig författaren inom harmonik med axis-systemet, ett harmoniskt analysverktyg som Béla Bartóks elev Ernö Lendvai sammanfattar i sin bok Béla Bartók: An Analysis of his Music. Författaren presenterar sin konstruktions- och kompositionsprocess av två kompositioner där axis-systemet agerar som kompositionsverktyg och inspirationskälla för det klingande materialet. LÄS MER

  5. 5. Normer i barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Rosengren; Madeleine Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Genus; Ideal; Normer; Normkritik; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genus och normer uttrycks i barnlitteratur. Studien baseras på tre utvalda barnböcker som förekommer på två olika förskolor i Skåne. Syftet med denna studie är att få syn på hur normer beskrivs och illustreras i barnlitteratur med inriktning på genus. LÄS MER