Sökning: "jämföra läroböcker samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden jämföra läroböcker samhällskunskap.

  1. 1. Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marcus Löwgren; [2023-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokrati; läroböcker; demokratimodeller; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. LÄS MER

  2. 2. Representation av män och kvinnor i läroböcker. En granskning av fem läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Vennersten; [2023-06-07]
    Nyckelord :läroböcker; samhällskunskap; gymnasienivå; kön; jämlikhet; stereotyper; mansdominerade yrken; kvinnodominerande yrken; normer;

    Sammanfattning : I denna uppsats har fem läroböcker för gymnasiet i samhällskunskap granskats med hjälp en kvalitativ innehållsanalys. Denna analys har bestått av två delar. Den första delen är att räkna hur många män kontra kvinnor som namnges i de olika läroböckernas texter. LÄS MER

  3. 3. Från jantelagen till morgondagens entreprenörer : En undersökning om hur elevers framtid framställs i samhällskunskapens läroböcker under 1980-talet och 2020.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jakob Sahlström; [2021]
    Nyckelord :Samhällskunskap; läromedelsanalys; klassanalys; entreprenörskap; arbetsmarknad;

    Sammanfattning : I samhällskunskapens läroböcker har synen på elevers framtid förändrats från 1980-talet tills 2020. Genom att applicera Bourdieus kapitalbegrepp och Paulsens teori om det värdefulla arbetet har studien visat att arbetsmarknaden har gått från att vara i snabb förändring genom datoriseringen och därigenom möjlighet till mer fritid under 1980-talet till att numera fokusera på entreprenörskapsandan. LÄS MER

  4. 4. Den demokratiska medborgaren i läroböcker för samhällskunskap på gymnasieskolan : En kvalitativ innehållsanalys av 4 läroböcker i samhällskunskap 1a1 och 1b

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Tudeka; [2020]
    Nyckelord :demokrati; demokratisk medborgare; didaktik; gymnasieskolan; kvalitativ innehållsanalys; läromedelsanalys; medborgare; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den demokratiska medborgaren framställs i  läroböcker för samhällskunskap på gymnasieskolan och jämföra läroböckerna för att belysa eventuella likheter och skillnader. I denna uppsats är samhällskunskap 1a1 och 1b i fokus. Skolan har i uppdrag att fostra demokratiska medborgare. LÄS MER

  5. 5. Människan, samhället och omvärlden. : En undersökning av ideologireproduktionen i svenska och tyska samhällskunskapsböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Olofsson; [2013]
    Nyckelord :Samhällskunskap; Läromedelsanalys; Ideologianalys; Ideologireproduktion; Sverige och Tyskland.;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks det ideologiska meningserbjudandet inom temat samhällsekonomi i samhällskunskapsböcker för gymnasieskolan. Syftet är att ta reda på om det finns en ideologireproduktion i läromedel och i så fall vilka ideologier som företräds, samt att jämföra dessa perspektiv i en internationell kontext mellan tyska och svenska läroböcker. LÄS MER