Sökning: "jämföra medier"

Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser innehållade orden jämföra medier.

  1. 1. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER

  2. 2. A Comparative Study of Responsiveness of Native Applications and Progressive Web Applications

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Michell Dib; [2023]
    Nyckelord :Progressive Web Application; Native Application; Mobile Apps; Responsiveness; Progressiv webbapplikation; Nativa applikation; Mobilapplikationer; Responsivitet;

    Sammanfattning : The development of Progressive Web Applications (PWAs) as opposed to Native Applications (NAs) has experienced a significant shift in recent years in the mobile application market. PWAs are more and more common since they are affordable, simple to use, and cross-platform compatible. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesstrategi på sociala medier : En kvalitativ fallstudie om B2B-företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Isabell Persson; Ida Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Varumärkesstrategi; Sociala medier-varumärkesmarknadsföring; B2B-varumärkesmarknadsföring;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien är att undersöka och jämföra B2B-företags strategi för att marknadsföra varumärken på sociala medier. Tidigare forskning inom området har visat att det finns en brist på kunskap om hur B2B-företag kan bygga starka varumärken på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Massmedias fria tolkning av utsatta i konflikter

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Lindholm; Vanja Hörnfeldt Strandbrink; [2023]
    Nyckelord :svenska medier; utrikesnyheter; Iran; Tigray; Afrika; media framing; violence; western gaze; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Som mediekonsument tar man på olika sätt del av nyheter dagligen. För många är det ett sätt att hålla sig uppdaterad om både vad som händer i omvärlden men även inom landets gränser. Nyheter väljs utifrån vissa kriterier och inte minst under kriget i Ukraina har vikten av närhet märkts när nyhetsrapportering har gjort. LÄS MER

  5. 5. Kvinnors upplevelser av sociala medier, skönhetsideal och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johanna Formichella; Ulla Norrhäll; [2023]
    Nyckelord :Social media; Beauty ideals; Self-esteem; Women; Social Impact Theory; A Theory of Social Comparison; Objectifiation Theory; Sociala medier; Skönhetsideal; Självkänsla; Kvinnor; Teori om social påverkan; Social jämförelseteori; Objektifieringsteorin;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har inriktat sig på att utforska hur kvinnor i åldrarna 18 – 35 år upplever sociala medier och dess eventuella påverkan på deras självkänsla och skönhetsideal. Tidigare forskning inom området har visat varierande resultat där både positiva och negativa aspekter framhållits. LÄS MER