Sökning: "jämföra nyheter med varandra"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden jämföra nyheter med varandra.

  1. 1. Är överavkastning genom momentum- och contrarianstrategier möjlig på Nasdaq First North?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jesper Karlsson; Adam Olausson; [2021]
    Nyckelord :momentumstrategier; contrarianstrategier; urvalsperiod; innehavsperiod;

    Sammanfattning : Bakgrund: På många handelsplattformar finns idag information om ”veckans vinnare och förlorare”, samt “månadens vinnare och förlorare”. Skulle denna typ av information kunna utnyttjas till att ge överavkastning på aktiemarknaden med momentumstrategier?Idag reagerar marknaden nästan omedelbart på nyheter, oavsett om de är positiva eller negativa för bolagen, men reagerar marknaden för mycket, för lite, eller helt rationellt?Intresset för småbolag och ökat de senaste år, trots att de generellt har en högre risk. LÄS MER

  2. 2. Millennials och baby boomers attityder till fake news : Generationernas upplevelser av nyhetsmediers sanningshalt

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Claes Adolfsson; Markus Strömberg; John Stenberg; [2017]
    Nyckelord :Fake news; Millennials; Baby Boomers; Truthfulness; News media; Fake news; Millennials; Baby boomers; Sanningshalt; Nyhetsmedier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på generationerna millennials och baby boomers inställning till mediernas sanningshalt och politiska neutralitet. Detta gjordes med hjälp av följande frågeställningar: Vilka attityder och vilken inställning har millennials och baby boomers till nyhetsmediernas sanningshalt? Finns skillnader och likheter kvar när vi väger in variablerna kön och politiskt ställningstagande?   För att definiera generationerna använde vi oss av Cliff Zukins generationsteori. LÄS MER

  3. 3. Lokaltidningen- en plats för opartiska nyheter eller reklamartiklar? : En kvantitativ innehållsanalys av hur förekomsten av textreklam ser ut i de lokala nyheterna i Sundsvalls Tidning och Hallandsposten

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Svensson; Emelie Sörling; [2017]
    Nyckelord :Textreklam; marknadsstyrning; lokaljournalistik; reklam marknadsföring;

    Sammanfattning : Annonsintäkterna har gått ner för dagspressen, journalistiken ska vara billigare att producera och journalisterna får allt mer jobb på sina bord (SOU 2016:80, s. 115 och 170). LÄS MER

  4. 4. "All the news that´s fit to print" : En kvantitativ jämförelse av The New York Times och Dagens Nyheters framsidor ur ett tabloidiseringsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik och media

    Författare :Kristoffer Olofsson; Pär Brolin; [2012]
    Nyckelord :Tabloidisering; The new york times; Dagens nyheter; journalistik; kommersialisering; Ingela Wadbring;

    Sammanfattning : Title:"All the news that´s fit to print": A quantitative content analysis of The New York Times and Dagens Nyheters front pages on the basis of tabloidization theory. Authors: Pär Brolin & Kristoffer Olofsson Aim: We intend to distinguish elements of tabloidization in two daily newspapers as an effect to the increased economic and public orientated business models. LÄS MER

  5. 5. Är svensktalande ett bättre folk? Om finsktalande utrikeskorrespondenters syn på mötet med det svenska samhället

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Teija Martinsson; [2010]
    Nyckelord :status; media; utrikeskorrespondenter; finsktalande; stereotypa föreställningar; bemötande; stigmatisering;

    Sammanfattning : Abstrakt: Det är i mötet mellan utrikeskorrespondenter och främmande samhällen som utrikesnyheter uppstår. Dessa nyheter har ett stort inflytande på hur vi ser på världen. Somingredienser i dessa möten kan det sätt på vilket utrikeskorrespondenter bemöts påverka den bild de förmedlar till sina respektive hemländer. LÄS MER