Sökning: "jämföra svenska och engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden jämföra svenska och engelska.

  1. 1. Speech Classification using Acoustic embedding and Large Language Models Applied on Alzheimer’s Disease Prediction Task

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maryam Kheirkhahzadeh; [2023]
    Nyckelord :Speech classification; Alzheimer’s disease detection; GPT-3; BERT; Text embedding; Dementia; wav2vec2.0; Klassificering av tal; detektion av Alzheimer’s sjukdom; GPT-3; BERT; textinbäddning; demens; wav2vec2.0;

    Sammanfattning : Alzheimer’s sjukdom är en neurodegenerativ sjukdom som leder till demens. Den kan börja tyst i de tidiga stadierna och fortsätta under åren till en allvarlig och obotlig fas. Språkstörningar uppstår ofta som ett av de tidiga symptomen och kan till slut leda till fullständig mutism i de avancerade stadierna av sjukdomen. LÄS MER

  2. 2. The Potential of The Witcher : In an interdisciplinary work between Religious studies and English

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Isabel Cardin; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; fundamental values; ethical issues; Christianity; Hinduism; Religious studies; English studies; interdisciplinary work; Fantasy; värdegrunden; etiska problem; kristendomen; hinduismen; Religionskunskap; Engelskaundervisning; ämnesövergripande arbete;

    Sammanfattning : This essay examines if The Witcher: The Last Wish can be used as a pedagogical tool for interdisciplinary literary seminars about current issues and events in students’ daily lives and society between the Swedish upper secondary school courses English and Religious studies. Additionally, the study investigates if literary seminars about how The Witcher: The Last Wish can broaden the students’ understanding of religious practices in daily lives and what effect their religion has on their relation to ethical and existential issues. LÄS MER

  3. 3. Demokratisering av hållbarhetsdata : Designöverväganden för Business Intelligence-verktyg i Greentech-företag

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Hugo Lindgren; Simon Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Business Intelligence; BI; Sustainability; Greentech; Electric Car Charging; Donald Norman; Action Design Research;

    Sammanfattning : Two trends that have become increasingly noticeable in recent years are increased data volumes and an increased focus on climate change. With an ever-increasing number of companies performing value-creating activities at the intersection of these two areas, and still relatively few previous studies, there is an interest in investigating how these two areas can be integrated. LÄS MER

  4. 4. Kan tillskott av probiotika ha effekt på stress och ångest?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Emma Olsson; Susanna Vallin; [2021-08-06]
    Nyckelord :probiotika; gut-brain axis; stress; ångest; kortisol; självskattningsskalor; probiotics; anxiety; cortisol; self-assessment scales;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Kan tillskott av probiotika ha effekt på stress och ångest? – En systematisk översiktsartikel Författare: Emma Olsson Handledare: Jenny van Odijk Examinator: Heléne Bertéus Forslund Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 21-03-31Bakgrund: Stress och ångest som generella symtom drabbar många människor. Upplevs dessa frekvent och under lång tid kan det leda till ohälsa. LÄS MER

  5. 5. Translanguaging in the English classroom : A study examining young learners’ attitudes and perceptions of translanguaging in the English classroom.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Krystal Harris; [2021]
    Nyckelord :Translanguaging; L1; L2; EFL; grades 7-9; English teaching; attitudes; age; proficiency.; Transspråkande; L1; L2; EFL; åk 7-9; engelska undervisning; attityder; uppfattningar; ålder; färdighet.;

    Sammanfattning : Many studies show that language learners see the benefits of using their first language in order to learn second or subsequent languages, while they also see some disadvantages. This reflects dominant ideas in language learning about the importance of keeping languages separate. LÄS MER