Sökning: "jämföra två böcker utifrån"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden jämföra två böcker utifrån.
1. Realism eller idyll? : En litteraturstudie om Emil i Lönneberga och Madicken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ litteraturanalys som har gjorts tematiskt av den valda skönlitteraturen. Syftet med uppsatsen är att undersöka och diskutera två av Astrid Lindgrens verk utifrån motsatsparet realism och idyll. LÄS MER
2. Representation av män och kvinnor i läroböcker. En granskning av fem läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna uppsats har fem läroböcker för gymnasiet i samhällskunskap granskats med hjälp en kvalitativ innehållsanalys. Denna analys har bestått av två delar. Den första delen är att räkna hur många män kontra kvinnor som namnges i de olika läroböckernas texter. LÄS MER
3. Läslust : En kvalitativ jämförande studie av de svenska och finska kursplanerna för grundskolans första årskurser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie har syftet att fördjupa förståelsen för läslust genom att jämföra de sätt som kursplanerna i de nationella läroplanerna i Finland och Sverige kommunicerar läslust på i grundskolans första årskurser. Studien är en kvalitativ textinnehållsanalys som har en abduktiv ansats. LÄS MER
4. Var det bättre förr? : En kvalitativ textanalys om den innehållsliga och språkliga komplexiteten i böcker skrivna på 1970- och 2010-talet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien fokuserar på skönlitterära barnböcker, där två av böckerna är skrivna på 1970-talet och två av böckerna är skrivna på 2010-talet. Syftet med studien är att jämföra fyra frekvent lästa skönlitterära böcker för barn i åldern 8-10 år, för att granska om det råder några skillnader på språket och innehållets komplexitet. LÄS MER
5. Analys av läromedel i matematik för lågstadiet : - med fokus på delnings- och innehållsdivision
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att granska hur aspekterna innehålls- och delningsdivision är fördelade i tre olika läroböcker. Fokus ligger i att analysera introduktion, behandling och kritiska aspekter inom delnings- och innehållsdivision. Läroböckerna som används i studien är riktade till årskurs två och tre. LÄS MER