Sökning: "jämföra två grupper"

Visar resultat 1 - 5 av 183 uppsatser innehållade orden jämföra två grupper.

  1. 1. Skiljer sig effekten på den sensomotoriska kontrollen vid explicit respektive implicit proprioceptionsträning av nacken? : En pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Olsson; Johanna Wallin; [2023]
    Nyckelord :Explicit och Implicit nackträning; Proprioception; Sensomotorisk kontroll; VR-teknik.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nacksmärta är en av de vanligaste muskuloskeletala åkommorna och ett av våra stora folkhälsoproblem idag. Tjugofem procent av alla patienter som söker fysioterapi representeras av nackrelaterade besvär. LÄS MER

  2. 2. Är en instruktionsfilm om hållteknik hjälpsamt för hundägare i samband med blodprovstagning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Jonas Olsson; Klara Thornqvist; [2023]
    Nyckelord :djurägare; hund; hållhjälp; instruktioner; stress; undervisningsfilm;

    Sammanfattning : Djurägarna är en viktig del av behandling på veterinärklinik och i hemmet. Djurägarna är en bra resurs vid besök på veterinärkliniker och djurhälsopersonal bör använda dem i så stor utsträckning som möjligt, till exempel genom att hålla i sin hund vid röntgen och blodprovstagning. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande av ekologiska begrepp i grundskolan : Jämförelse av begreppsinlärning mellan begreppskort och instuderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Angela Freij; [2023]
    Nyckelord :begreppskort; instuderingsfrågor; ekologiska begrepp; vardagsföreställningar; alternativa föreställningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika sätt att lära in begrepp. Elevgruppen som deltar i undersökningen delas in i två grupper och får arbeta med antingen instuderingsfrågor eller begreppskort. Eleverna som deltar i undersökningen går i nionde klass och alla över 15 år. LÄS MER

  4. 4. Neural functional connections of pragmatics : A potential pragmatic network in development

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Ronja Forsgren Roll; [2023]
    Nyckelord :Pragmatics; development; adolescence; networks; functional connectivity; theory of mind; executive functions; Pragmatik; utveckling; ungdomar; nätverk; funktionell konnektivitet; theory of mind; exekutiva funktioner;

    Sammanfattning : Pragmatic ability is crucial in everyday interactions. In populations of neurotypical individuals, pragmatic skill varies greatly. The neural mechanisms behind the variety, and the neural development of pragmatics remain to be explained. LÄS MER

  5. 5. Språkets roll i matematiska textuppgifter : En studie baserad på elever med svenska som förstaspråk och elever med svenska som andraspråks förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Gabriella Jansson; Emilia Saglamoglu; [2023]
    Nyckelord :Matematik; språk; svenska som förstaspråk; svenska som andraspråk; matematiska textuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar betydelsen av att kunna det svenska språket vid arbete med matematiska textuppgifter. Studien inriktar sig på grundskolans årskurs två som genomför matematiska textuppgifter på ett matematiktest samt genom intervjuer. LÄS MER