Sökning: "jämförande grammatik"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden jämförande grammatik.
1. Miljöprogram som styrdokument : En jämförande analys av innehåll och funktioner i tre kommunala miljöprogram
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna uppsats undersöks en relativt ny typ av kommunala dokument, som kallas för miljöprogram. Programmen klassificeras som styrdokument av kommunerna som har tagit fram dem. Dessa har än så länge inte varit föremål för språkvetenskaplig forskning. LÄS MER
2. Grammatiska och didaktiska perspektiv på partikeln le i rikskinesiska – en jämförande studie
Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/KinesiskaSammanfattning : The recent addition of Modern Standard Chinese (MSC) as an elective language in Swedish elementary and high school ('Moderna Språk') has brought the teaching of MSC particle le to the fore. Le occurs either affixed to a verb (le1) or as a sentence-final particle (le2) and is a frequently used grammatical device in MSC with a great number of various functions. LÄS MER
3. Opinion och attityd i ungersk press – Appraisal och tecken på en ”Populist Stance”?
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språkSammanfattning : Syftet med studien är att belysa de medel som författare av journalistisk text använder för att förmedla attityd, förhandla argumenterbarheten för sina åsikter och förhålla sig till andra(s) externa positioner och åsikter. Den teoretiska basen utgörs av appraisalteorin (Martin och White 2005) och den interpersonella metafunktionen i den systemisk funktionella grammatiken (Halliday 2014). LÄS MER
4. Rätt ska vara rätt – eller räcker det med ”begripligt”? Att bedöma grammatisk korrekthet i moderna språk utifrån styrdokumenten – en kritisk dokumentanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska vilka möjligheter dagens kurs- och ämnesplaner i moderna språk erbjuder lärarna att bedöma grammatisk korrekthet i elevernas muntliga och skriftliga produktion och beakta den vid betygssättningen. Uppsatsen bygger på en noggrann kritisk textanalys av gällande styrdokument och det tillhörande kommentarmaterialet samt av Skolverkets bedömningsstöd och bedömningsanvisningar i moderna språk. LÄS MER
5. Codeswitching in the Swedish EFL classroom : A comparative study of teachers’ views and practices regarding first language use and related guidelines
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : In this qualitative case study, the beliefs and practices regarding codeswitching in the EFL classroom are compared between selected teachers of English in upper-secondary and compulsory school (school years 7-9) from Sweden. Through semi-structured interview questions, the data were collected from six teachers from each of the respective levels of education. LÄS MER