Sökning: "jämförande grammatik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden jämförande grammatik.

  1. 1. Miljöprogram som styrdokument : En jämförande analys av innehåll och funktioner i tre kommunala miljöprogram

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Bessmert Blomsma; [2023]
    Nyckelord :public documents; environment program; municipal policy documents; content; function; functional grammar; offentliga texter; miljöprogram; kommunala styrdokument; innehåll; funktion; funktionell grammatik;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks en relativt ny typ av kommunala dokument, som kallas för miljöprogram. Programmen klassificeras som styrdokument av kommunerna som har tagit fram dem. Dessa har än så länge inte varit föremål för språkvetenskaplig forskning. LÄS MER

  2. 2. Grammatiska och didaktiska perspektiv på partikeln le i rikskinesiska – en jämförande studie

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/Kinesiska

    Författare :Maria Mörnerud; [2020]
    Nyckelord :Particle le; le1; le2; LE; Chinese; Modern Standard Chinese; MSC; Mandarin Chinese; MC; Chinese grammar; MSC grammar; MC grammar; Mandarin grammar; Chinese linguistics; MSC linguistics; MC linguistics; Mandarin linguistics; Chinese didactics; MSC didactics; MC didactics; Mandarin didactics; Chinese as a Second Language; CSL; CSL teaching; CSL didactics; Chinese as a Foreign Language; CFL; CFL teaching; CFL didactics; Li Thompson 1981 ; Ljungqvist Arin 2003 ; Moderna Språk; Kinesiska 1; Kinesiska 2; Kinesiska 3; Kinesiska 4; Kinesiska 5; Kinesiska 6; Kinesiska 7; Kinesiska; Kinesisk grammatik; Kinesisk lingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The recent addition of Modern Standard Chinese (MSC) as an elective language in Swedish elementary and high school ('Moderna Språk') has brought the teaching of MSC particle le to the fore. Le occurs either affixed to a verb (le1) or as a sentence-final particle (le2) and is a frequently used grammatical device in MSC with a great number of various functions. LÄS MER

  3. 3. Opinion och attityd i ungersk press – Appraisal och tecken på en ”Populist Stance”?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Olof Karnell; [2020]
    Nyckelord :Hungary; Media Analysis; Populism; Textual Analysis; Systemic Functional Linguistics; Appraisal Theory; Ungern; Medieanalys; Populism; Textanalys; Systemisk funktionell grammatik; Appraisal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa de medel som författare av journalistisk text använder för att förmedla attityd, förhandla argumenterbarheten för sina åsikter och förhålla sig till andra(s) externa positioner och åsikter. Den teoretiska basen utgörs av appraisalteorin (Martin och White 2005) och den interpersonella metafunktionen i den systemisk funktionella grammatiken (Halliday 2014). LÄS MER

  4. 4. Rätt ska vara rätt – eller räcker det med ”begripligt”? Att bedöma grammatisk korrekthet i moderna språk utifrån styrdokumenten – en kritisk dokumentanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anusche Noring; [2019]
    Nyckelord :moderna språk; tyska; bedömning; betygssättning; läroplansteori; Cultural Sciences; Languages and Literatures; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska vilka möjligheter dagens kurs- och ämnesplaner i moderna språk erbjuder lärarna att bedöma grammatisk korrekthet i elevernas muntliga och skriftliga produktion och beakta den vid betygssättningen. Uppsatsen bygger på en noggrann kritisk textanalys av gällande styrdokument och det tillhörande kommentarmaterialet samt av Skolverkets bedömningsstöd och bedömningsanvisningar i moderna språk. LÄS MER

  5. 5. Codeswitching in the Swedish EFL classroom : A comparative study of teachers’ views and practices regarding first language use and related guidelines

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rickard Nilsson; [2019]
    Nyckelord :codeswitching; EFL classroom; teachers’ beliefs; teachers’ practices; national guidelines; kodbyte; engelskundervisning; lärares tro; lärares bruk; nationella styrdokument;

    Sammanfattning : In this qualitative case study, the beliefs and practices regarding codeswitching in the EFL classroom are compared between selected teachers of English in upper-secondary and compulsory school (school years 7-9) from Sweden. Through semi-structured interview questions, the data were collected from six teachers from each of the respective levels of education. LÄS MER