Sökning: "jämförande skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden jämförande skönlitteratur.

  1. 1. Den kulturella ryggsäcken : En jämförande studie av gymnasieelevers tillgång till kulturellt kapital och deras attityder till skönlitterärläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Carl Dahl; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; attityder; kulturellt kapital; gymnasieelever; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Skönlitteratur och läsning är bärande delar av skolämnet svenska. Trots det minskar läsningenbland ungdomar i gymnasieåldern. Det gör att frågan kring gymnasieelevers attityder blirintressant att undersöka. LÄS MER

  2. 2. Från början till slut : En jämförande intervjustudie om hur svensklärare resonerarom och motiverar litteraturundervisning på studie- och yrkesförberedande gymnasium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Angelica Westerlund; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; studieförberedande gymnasium; yrkesförberedande gymnasium; urval;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and compare the motivations and justificationsof teachers of Swedish concerning the teaching of fiction and other longer texts inSwedish 1 at vocational and college preparatory schools. The study aims to answer thefollowing questions: (1) What are the motivations Swedish teachers have concerning theteaching of fiction, and (2) How do teachers of Swedish justify their selection ofmaterials used to teach fiction and other longer texts in vocational and collegepreparatory upper secondary schools? To investigate what motivates teachers ofSwedish concerning the teaching of fiction and other longer texts, and to investigate howteachers justify their selection of materials for such teachings, semi-structured in-depthinterviews were conducted. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturundervisning i SVA-ämnet : En jämförande studie om SVA- och SVE-elevers uppfattningar om skönlitteratur i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rebecca Holmberg; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SVA-undervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk på gymnasiet är betydligt mindre än vad den är i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers uppfattningar av sin skönlitteraturundervisning och vilka förtjänster de ser med den, samt jämföra detta med SVE-elevers resonemang. Metoden som används är fokusgrupper. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet : En studie i ämnenas likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Zakariasson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; litteraturundervisning; skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om likheter och skillnader i behandlingen av skönlitteratur i gymnasieskolans kurs- och ämnesplaner för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Studien syftar också till att belysa hur dessa likheter och skillnader visar sig i hur yrkesverksamma lärare inom SVA respektive SVE väljer skönlitteratur i deras undervisning och hur de säger sig arbeta med den. LÄS MER

  5. 5. Urval av skönlitteratur i läromedel i engelska : En jämförande läromedelsanalys med fokus på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Martin Malinowski; [2021]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; Litteraturhistoria; Engelska; Skönlitteratur; Kanon;

    Sammanfattning : This research aims to search for an underlying literary canon in the textbooks for the English 6 course in the Swedish upper secondary school. This essay also has the intention to find out whether three different curriculums affected the literary content of the textbooks and how the curriculums changed over time period of 30 years in relation to literature for the English 6 course. LÄS MER