Sökning: "jämförande studie musik"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden jämförande studie musik.

  1. 16. Klassiskt, jazz och lärande : jämförelser mellan två musikgenrer inom pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sanna Forsgren; [2018]
    Nyckelord :Pedagogik; Piano; Pianopedagogik; Jazz; Klassisk musik;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete har jag undersökt hur pianopedagoger som undervisar i den klassiska genren och i jazzgenren förändrar sin undervisning beroende på vilken genre elevenspelar i. Målet var att se vilka likheter och skillnader som finns i undervisningen samt att fåkunskap om hur jag som pianist och pedagog kan dra nytta av en sådan jämförande studie. LÄS MER

  2. 17. Hur får elever motivation till att lära? : en jämförande studie av Kulturskolan och Lilla Akademien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elin Lindberg; Christina Ersson; [2017]
    Nyckelord :Motivation; Violine; Practise; Kulturskolan; Lilla Akademien; Violin teaching; Music teaching; Pedagogy in music; Motivation; Fiol; Övning; Kulturskola; Lilla Akademien; Fiolundervisning; Musikundervisning; Musikpedagogik;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine how students get their motivation to learn. How two different schools, Kulturskolan in Stockholm and Lilla Akademien, practises motivation when they teach the violin. The method was field studies and qualitative interviews. LÄS MER

  3. 18. Musikaliskt samarbete på distans : En jämförande studie om musikaliskt samarbete på distans kontra närhet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Kristofer Andersson-Lindh; [2017]
    Nyckelord :musikaliskt samarbete; samarbete på distans; kreativitet; distans;

    Sammanfattning : This paper is based on the study of the cooperation of two musicproducers composing and producing two songs, each with two sessions. These sessions were recorded on video and were examined with focus on verbal and nonverbal communication. The results were quantified, analyzed and deducted. LÄS MER

  4. 19. "Att vara bred är en tillgång" : En kvalitativ intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på genreval i sångundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sophie Adamsson; [2017]
    Nyckelord :Singing; choice of genre; classical music; african american music; socio cultural perspective; semi- structured interviews; Sång; genreval; klassisk musik; afroamerikansk musik; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasieelevers individuella sånglektioner skiljer sig åt beroende på i hur stor utsträckning sångpedagogernas eget genreintresse styr. Studien är baserad på fyra semistrukturerade intervjuer där två sångpedagoger har sin hemvist inom den klassiska sångtraditionen och två sångpedagoger har sin hemvist inom den afroamerikanska sångtraditionen. LÄS MER

  5. 20. Samma instrument, olika sound : en jämförande studie av av klassisk sång och sång inom populärmusikgenrer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :My Schaffer; [2017]
    Nyckelord :musikskapande; genrebredd; uppförandepraxis; sångmetodik; sångpedagogik; sångteknik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa skillnader mellan klassisk sång och sång inom populärmusikgenrer. Dessa skillnader kommer att visa sig tydligt då jag som sångare verksam inom populärmusikgenrer själv praktiskt undersöker den klassiska sångtekniken. LÄS MER