Sökning: "jämförelse av minnesstrategier"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden jämförelse av minnesstrategier.

  1. 1. Minneskedjemetoden som ordinlärningsstrategi : En jämförelse mellan minneskedjemetoden och listmodellen för elever i årskurs 9 som studerar franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elias Swärd; [2020]
    Nyckelord :keyword mnemonics; minneskedjemetoden; ordförrådsutveckling; franska; undervisningsmetoder; ordinlärning;

    Sammanfattning : I denna studie studerades effekten av minneskedjemetoden på svenska studerandes förvärv av ordförråd. Ett experiment genomfördes med 19 elever i två klasser för 14 franska ord. Den ena klassen instruerades att använda minneskedjemetoden, medan den andra fick instruktioner om att använda listmodellen. Grupperna testades efter en vecka. LÄS MER

  2. 2. Associativ minnesinkodning: Jämförelse av minnesteknikerna enhetsskapande och satsbyggande i studentpopulation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykologiska institutionen

    Författare :John Kaneko; Chen Yu Lam; [2012]
    Nyckelord :minne; inkodning; minnesteknik; minnestekniker; minnesförbättring; minnesträning; minnesstrategier; episodiskt minne; deklarativt minne; implicit minne; hippocampus; perirhinala cortex; långtidsminne; unitization; enhetsskapande; satsbyggande; divergenttänkande; genereringseffekt; aktiv inkodning; passiv inkodning; associativt minne; associativ minnesinkodning; minnesinkodning; associativa minnesprocesser; minnesstrategier; jämförelse av minnestekniker; jämförelse av minnesstrategier; objektsinkodning; associationer; associativa; minneskontexter; minneskontext; minnesobjekt; objekt och kontext; domän dikotomi; minneseffektivitet; effektiv inkodning; mediala temporala loberna; mediala temporala loben;

    Sammanfattning : Grundsyftet med denna experimentella minnesstudie var att jämföra två minnesteknikers effektivitet på associativt minne hos en studentpopulation. Vidare undersöktes hur minnesteknikerna i kombination med divergent tänkande eller genereringseffekten påverkar associativt minne. LÄS MER

  3. 3. Arbetsminnesstrategier i förhållande till ordförråd hos barn med utvecklingsstörning.

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Cajsa Elfverson; Johanna Eriksson; [2011]
    Nyckelord :Arbetsminnesstrategier;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att undersöka ett eventuellt samband mellan ordförråd och strategianvändning på arbetsminnesuppgifter hos barn med utvecklingsstörning. Barn med utvecklingsstörning antas ha svårare för att minnas visuellt presenterad information med hjälp av en fonologisk strategi, innebärande upprepning av ord subvokalt i arbetsminnet (Milgram, 1973). LÄS MER