Sökning: "jämförelse e-handel"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden jämförelse e-handel.

  1. 1. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  2. 2. Exploring the Use of Attention for Generation Z Fashion Style Recognition with User Annotations as Labels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Niki Samakovlis; [2023]
    Nyckelord :Attention mechanism; CNN; Deep Learning; Fashion Style Recognition; Feature Extraction; Generation Z; Uppmärksamhetsmekanism; Faltningsnätverk; Djupinlärning; Igenkänning av klädstilar; Särdragsextraktion; Generation Z;

    Sammanfattning : As e-commerce and online shopping have increased worldwide, the interest and research of intelligent fashion systems have expanded. Given the competitive nature of the fashion market business, digital marketplaces depend on determining customer preferences. LÄS MER

  3. 3. Digital tillgänglighet för synnedsatta : En undersökning kring brister och avsaknad avtillgänglighet på e-handelssidor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Fanny Johansson; Dennis Häggblom; [2023]
    Nyckelord :Digital tillgänglighet; synnedsättning; tillgänglighet; digitalisering; e-handel; webbsidor.;

    Sammanfattning : I en värld som ständigt digitaliseras krävs åtgärder för att alla människor ska kunna känna siginkluderade. Vid bristande digital tillgänglighet exkluderas en stor del av de potentiellaanvändarna av en webbsida, bland annat personer som lever med synnedsättningar. LÄS MER

  4. 4. E-handelsplattform med efterlevnad av GDPR som utgångspunkt : Utveckling av en labbportal med pseudonymisering och kryptering-tillämpningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Kenny Tran; [2022]
    Nyckelord :Data encryption; Pseudonymity; E-commerce; GDPR; Datakryptering; Pseudonymitet; E-handel; GDPR;

    Sammanfattning : Företaget Provsvaret vill utveckla en labbportal avsedd för företagskunder. Företaget kommer att arbeta med ett externt labb för att starta självtest som en tjänst. Detta innebär att regler och begränsningar måste beaktas vid behandling av personuppgifter. Under 2018 trädde GDPR i kraft för att stärka skyddet kring datasekretess. LÄS MER

  5. 5. Evaluation of Machine Learning Methods for Time Series Forecasting on E-commerce Data

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Peter Abrahamsson; Niklas Ahlqvist; [2022]
    Nyckelord :Thesis; Time Series; Machine Learning; E-commerce; Demand Forecasting; Multiple Linear Regression; SARIMAX; XGBoost; LSTM; Model Evaluation; Examensarbete; tidsserier; maskininlärning; e-handel; efterfrågeprognoser; multipel linjär regression; SARIMAX; XGBoost; LSTM; modellutvärdering;

    Sammanfattning : Within demand forecasting, and specifically within the field of e-commerce, the provided data often contains erratic behaviours which are difficult to explain. This induces contradictions to the common assumptions within classical approaches for time series analysis. Yet, classical and naive approaches are still commonly used. LÄS MER