Sökning: "jämförelse matematik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden jämförelse matematik förskola.

  1. 1. Schack matt! : Schack som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Stina Johansson; Sanna Dahlsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; matematik; mönster; schack;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka och analysera om och hur schack kan användas som pedagogiskt verktyg i förskolans matematikundervisning med fokus på mönster. Tidigare forskning kring pedagogisk användning av schack  koncentreras primärt till barn i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. “Det spelar ingen roll om jag sjunger braeller inte, det är inte det som är det viktiga utan det viktiga är att barnen får ut något av det, att det blir ett lustfyllt lärande för dem.” : - Pedagogers uppfattningar om musik som ettverktyg för barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andrea Henriksson; Julia Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskola; Lindströms modell; lärande; musik; musikundervisning; pedagogers uppfattningar; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes i syfte att undersöka pedagogers uppfattningar om musik som ett verktyg för barns lärande samt vilka faktorer som påverkar detta arbete. Tidigare forskning visar att musik blir nedprioriterat i undervisningen, på grund av att bland annat pedagoger känner en osäkerhet kring arbetet med musik, samt att andra ämnen såsom språk och matematik prioriteras. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskoleklass : Lärares erfarenheter av hur matematikundervisningen organiseras och genomförs samt hur eleverna ges möjlighet till delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Beijer; Jessica Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; matematik och förhållningssätt;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 beskrivs att ”matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan : Ska vi räkna med pedagogerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Matematik; Förskola; Pedagog; Matematiksyn;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt matematik i förskolan och framförallt vilka matematiksyner som finns hos förskolepedagoger samt vilka skillnader och likheter som finns mellan förskollärare och barnskötare. Jag har genomfört fyra intervjuer med fyra olika individer på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Matematikpraktiker i förskolan : En diskursanalys

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Åsa Persson; Sofia Selander Eriwala; [2014]
    Nyckelord :Matematik; förskola; diskurs; pedagog; förskollärare; diskursiva praktiker;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur matematikpraktikerna i förskolan ser ut och att undersöka vilka diskurser som styr dem. Detta gjordes genom diskursanalyser, först av  tidigare forskning och litteratur, sedan av insamlat datamaterial från den intervjustudie vi själva har utfört. LÄS MER