Sökning: "jämförelse mellan lpo 94 och lgr 11"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden jämförelse mellan lpo 94 och lgr 11.

  1. 1. Det känns som att det inte riktigt är skrivet för särskolans elever - Implementering av Lgr 11 i matematik för grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Rangstrand Hjort; Peter Sandstedt; [2015]
    Nyckelord :Grundsärskola; Implementering; Lgr 11; Lpo 94; Matematik;

    Sammanfattning : BakgrundGrundsärskolan har kritiserats för att den har varit mer omsorgsinriktad än kunskapsinriktad. Denna kritik gav tydliga avtryck i den nya läroplanen (Lgr 11) och det är idag en uttalad ambition att kunskaperna ska bli mer centrala. LÄS MER

  2. 2. Sjunkande läsresultat - har eleverna blivit sämre läsare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Bergefur; Anna Åkesdotter; [2013]
    Nyckelord :didaktik; förändring; grundskolan; IEA; läs- och skrivundervisning; läskunnighet; läsundersökning; PIRLS; PISA; Reading literacy;

    Sammanfattning : Lästester genomförda av IEA, PIRLS och PISA, både inom Europa och i världen, har visat att eleverna i Sverige genom åren har uppnått allt sämre resultat på lästester. Att kunna läsa är något som är nödvändigt för att kunna fungera i vårt samhälle, både i skolan, senare i yrkeslivet och i privatlivet. LÄS MER

  3. 3. Lpo 94 och Lgr 11 - en jämförelse från formulering till realisering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Josefsson; Kajsa Kronlid; [2013]
    Nyckelord :Kursplaner; Lgr 11; Lpo 94; Idrott och hälsa; inte;

    Sammanfattning :    Syftet var att studera kursplanerna i ämnet Idrott och hälsa samt göra en i jämförelse mellanLgr 11 och Lpo 94. Det genomfördes även en undersökning för att se vad verksamma lärare iidrott och hälsa har fått för konsekvenser efter att Lgr 11 infördes. LÄS MER

  4. 4. Friluftsliv i skolan : En studie om möjligheter och begränsningar, för att uppnå målen i kommande läroplan, Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sandra Ekholm; [2011]
    Nyckelord :Friluftsliv; skola;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare upplever möjligheterna att förverkliga friluftsundervisning mot bakgrund av dess position i ämnet idrott och hälsa i den nya läroplanen Lgr 11. Med följade frågeställningar till hjälp: - Hur ser idrottslärarna på uppbyggnaden av nya kursplanen för idrott och hälsa? - Hur ser idrottslärarna på friluftslivets position i nya kursplanen för idrott och hälsa, Lgr 11 i jämförelse med Lpo 94? - Hur ser idrottslärarna på möjligheten att förverkliga friluftsundervisning i relation till den nya kursplanen, Lgr 11? - Arbetar hela skolan tillsammans för att eleverna ska uppnå målen inom friluftsliv?   Metod Studien är gjord med en kvalitativ forskningsansats för att få en ökad förståelse inom det valde området. LÄS MER

  5. 5. Läraren och likvärdigheten. En jämförande analys av läroplansbetänkanden

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tuva Åkerström; [2011]
    Nyckelord :Betänkande; likvärdighet; professionalisering; läroplansteori;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom en jämförelse mellan den statliga offentliga utredningen (be-tänkandet) Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan (SOU 2007:28) det tidigare betän-kandet Skola för bildning (SOU 1992:94) undersöka vilka betydelser och egenskaper begrep-pet likvärdighet ges samt hur likvärdighet relateras till läraren. Dessa betänkanden utgjorde underlag för utformandet av Lgr 11 samt Lpo 94. LÄS MER