Sökning: "jämförelse mellan skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden jämförelse mellan skönlitteratur.

  1. 1. Hyperfart till läsning? : En kvantitativ studie i skönlitterära hypertexters plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jacob Skog; Niclas Larsson; [2023]
    Nyckelord :Hypertext; motivation; reading comprehension; Choose your own adventure; gamification;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hypertextuell skönlitteratur och dess inverkan på viktiga aspekter i läsutvecklingen hos lågstadieelever. Detta utförs genom en kvantitativ enkätundersökning i sex klasser i årskurs 3. LÄS MER

  2. 2. Spanskspråkig skönlitteratur på svenska. En bibliometrisk och översättningssociologisk undersökning av perioden 1987–2017

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Hanna Kiviniemi Köngäs; [2019]
    Nyckelord :översättning; spanskspråkig skönlitteratur; bibliometri; översättningssociologi; system; litterära aktörer; litterära agenter; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats är en bibliometrisk samt översättningssociologisk undersökning av den spanskspråkiga skönlitteraturens närvaro i Sverige under perioden 1987–2017. Syftet är först och främst att undersöka hur mycket spanskspråkig skönlitteratur som har översatts till svenska, vad som översatts, vem som översatt och vem som utgivit litteraturen. LÄS MER

  3. 3. Lågstadieelevers muntliga förmågor : Hur kan samtal utifrån skönlitteratur respektive iscensatta samtal användas i didaktiskt syfte?

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Ivarsson; [2018]
    Nyckelord :argumentation; didactic design; discussion; elementary school; fiction; pupils’ abilities; staged conversations; argumentation; didaktisk design; diskussion; elevers förmågor; grundskola; iscensatt samtal; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Inom svenskundervisningen ska elever lära sig att samtala om elevnära frågor och ämnen genom att fråga, kommentera och framföra egna åsikter (Skolverket, 2017). Läroplanen Lgr11 beskriver inte hur lärare ska planera sin undervisning för att elever ska få möjligheten att utveckla ovan nämnda förmågor. LÄS MER

  4. 4. Det svåra i att göra slut med stereotypa könsroller : En jämförelse över tid kring stereotypa könsroller i kapitelböcker för läsare på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Malin Öström; [2017]
    Nyckelord :Gender; stereotype gender roles; children and youth s literature; Genus; stereotypa könsroller; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate stereotypical gender roles in ten fiction-related chapter books for children and young adults from a gender perspective. The selection of fictions has been made randomly from the decades of the 1940s, 1970s, 1990s and 2010s, of which nine books are from the three later decades, three from each decade, and one from the 1940s. LÄS MER

  5. 5. Litteratur i undervisningen, en tillgång för elevers lärande? : En litteraturstudie kring litteraturs användning i undervisningen i årskurs F-3.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johanna Örjeman; Lina Hjertstedt; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : syftet med denna konsumtionsuppsats är att ta reda på vad forskning visar kring litteratur i undervisningen och hur det kan vara en tillgång för elevers lärande. Studien fokuserar på vetenskapliga artiklar med resultat riktat på årskurs F-3. Resultatet av denna konsumtionsuppsats har utgångspunkt i15 internationella studier. LÄS MER