Sökning: "jämförelse mellan"

Visar resultat 1 - 5 av 8159 uppsatser innehållade orden jämförelse mellan.

  1. 1. Exponerade för evighetskemikalier - En analys av PFAS-målet i Ronneby i ljuset av personskadebegreppets innebörd i ersättningsrätten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Allan Ehrenström Germer; [2024-02-16]
    Nyckelord :Personskada; Skadeståndsrätt; Ökad risk för framtida skada; Ersättningsrätt; Samordning mellan skadestånd och försäkring; Försäkringsrätt; PFAS;

    Sammanfattning : Uppsatsen utgår från omständigheterna i det s.k. PFAS-målet i Ronneby där tusentals av kommunens invånare exponerats för höga halter PFAS genom dricksvattnet. PFAS är industriellt framställda ämnen som är mycket persistenta och kan lagras i kroppen under lång tid. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmiljöpreferenser bland IT-anställda och deras upplevelse av en god företagskultur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amal Chennagui; Isabell Ibtissam Chennagui; [2024-02-13]
    Nyckelord :IT anställda; hybridarbete; distansarbete; kontorsarbete; tillhörighet; samarbete; produktivitet och företagskultur;

    Sammanfattning : Sedan Covid-19 utbrottet har distansarbetsmöjligheter fått en ökad popularitet. Denna förändring har skapat ett ökat behov av forskning inom detta område. LÄS MER

  3. 3. Dålig stämning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Fahlström; Mimmi Olsson; [2024-02-12]
    Nyckelord :Oatly; Marknadsföring; Differentiering; Konsumentuppfattning; Beteendeförändring;

    Sammanfattning : Inledning: Som svar på den långa traditionen av mejerikonsumtion producerar varumärket Oatly alternativa produkter framställda på havre (Oatly, u.å). LÄS MER

  4. 4. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  5. 5. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER