Sökning: "jämförelseord i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden jämförelseord i förskolan.

  1. 1. "Andra sidan, många bilar!" : En studie i hur barn kommunicerar matematiska begrepp i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Hådell; [2017]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; förskola; fri lek; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få kunskap om vilka matematiska begrepp barn i förskolan använder sig av när de kommunicerar matematik i den fria leken inomhus på förskolan och hur de kommunicerar begreppen. För att kunna utgå från barnen och utveckla de pedagogiskt styrda matematiska aktiviteterna är det värdefullt att veta vilken kunskap barnen redan har. LÄS MER

  2. 2. Matematik och estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur matematik och musik integreras

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ann-Charlotte Ljungberg; Tomas Bolting; [2014]
    Nyckelord :Förskola; matematik; musik; matematiska begrepp; estetiska uttrycksformer; genus; jämställdhet; normkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport var att undersöka hur matematik och musik integreras i förskolan. Hur synliggör pedagogerna matematiken som finns i musikstunder? Vilka begrepp förekommer? Observeras någon skillnad i bemötandet gentemot flickor respektive pojkar.   Fyra förskolor och fyra förskollärare deltog i intervjuer och observationer. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : Förskollärares förhållningssätt till matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Svensson; [2014]
    Nyckelord :pre- school teachers mathematics pre - school sociocultural perspective; förskollärare matematik förskolan sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien avser att undersöka vad förskollärare har för förhållningssätt till och hur de arbetar med matematik i förskolan. Studien bygger på intervjuer med sex  förskollärare från tre olika förskolor samt tre observationer på var och en av förskolorna där intervjuerna genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Vardagsmatematik iförskolan : Pedagogens synliggörande av matematiska begrepp i en hallsituation

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Laila Ekdahl; Janet Jansson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår rapport är att undersöka om pedagoger använder sig av matematiska begrepp vid på- och avklädning i en hallsituation. Vi observerade pedagoger under på- och avklädningssituationer samtidigt som vi löpande gjorde anteckningar om vilka matematiska begrepp pedagogerna använde sig av. LÄS MER

  5. 5. Matematik utomhus : Ett utvecklingsarbete för förskolebarn "läsa, skriva, räkna"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Birgitta Dalemo; Emma Norberg; [2011]
    Nyckelord :förskola; matematiskt lärande; meningsfulla sammanhang; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att vi ville genom utomhuspedagogik ge möjlighet för barns utveckling och lärande inom matematik och undersöka barns uppfattningar om matematik. Vi har planerat och genomfört matematikaktiviteter i utomhusmiljö. LÄS MER