Sökning: "jämlik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden jämlik förskola.

  1. 1. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling hos yngre barn i socioekonomiskt svaga områden : En studie om förskollärares förhållningssätt till barnens olika förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dalia Ramström Ficek; Märta Egerborn Planberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; socioekonomisk status; förutsättningar; språk; språkutveckling; ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till språkutveckling i socioekonomiskt svaga områden, där utbildnings- och inkomstnivån hos befolkningen är låg. Datan har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare i områden som uppfyller dessa kriterier. LÄS MER

  3. 3. Arbete för främjande av goda levnadsvanor hos barn i förskolan. : en kvalitativ intervjustudie om förskollärares erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Klara Karlsson; Felicia Kronberg; [2020]
    Nyckelord :Children; health promotion; living habits; preschool; preschool teachers; Barn; förskola; förskollärare; hälsofrämjande arbete; levnadsvanor;

    Sammanfattning : Studiens inledning ger en övergripande bild över hur ojämlikhet i hälsa bland barn i Sverige ökar och att det därför är viktigt att främja goda levnadsvanor, som fysisk aktivitet och kost, hos barn för att de ska kunna utveckla en god hälsa senare i livet. Förskolan kan utgöra en betydelsefull arena i arbetet för jämlik hälsa genom att verka socialt och utjämnande, då förskolan är en plats där så många barn spenderar en stor del av sina tidiga levnadsår. LÄS MER

  4. 4. Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Astrid Lilja; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar det sig i förskollärarnas arbete. LÄS MER

  5. 5. Se mig! : Jämlik psykosocial hälsa för alla barn och varje barn i förskolan - ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hultman Anna-Karin; Malin Morgensterns; [2017]
    Nyckelord :Psychosocial health; equality; inclusion; preschool; special education; preschool teachers.; Psykosocial hälsa; jämlikhet; inkludering; förskola; specialpedagogik; förskollärare.;

    Sammanfattning : Denna studie är ett specialpedagogiskt examensarbete med undersökningsområdet jämlik psykosocial hälsa. Syftet är att undersöka hur förskolans verksamhet tillämpar förebyggande insatser för alla barn och varje barn i en inkluderande förskola utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER