Sökning: "jämställd skolan eller"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden jämställd skolan eller.

  1. 11. Betyg och bedömning - En fråga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn på betygsgrunder.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Barck; Sabina Fridén; [2011]
    Nyckelord :Gender; Physical education; Social studies; Swedish; Mathematics; gender identity; gender contract; ideals; masculinity; femininity; gender regime; grading; assessment.; Genus; idrott och hälsa; samhällskunskap; svenska; matematik; genusidentitet; genuskontrakt; ideal; maskulinitet; feminitet; genusregim; betyg; bedömning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen på bedömningsgrunder i betygssättningen inom ämnet idrott och hälsa i relation till svenska, samhällskunskap och matematik bland flickor och pojkar på Natur- och samhällsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrån följande frågeställningar: • På vilket sätt upplever gymnasieelever på NS-programmet att de bedöms i idrott och hälsa i relation till de ämnen som syftet anger? • Vilka förutsättningar upplever eleverna finns för att nå de olika betygsstegen i skolämnena idrott och hälsa, samhällskunskap, matematik och svenska? • Hur tror eleverna att en jämställd betygsbedömning ser ut i de utvalda skolämnena? Utifrån detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller återskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen. LÄS MER

  2. 12.   Genusutmaningar och jämställdhetsdiskursen :   En diskursanalytisk studie om synen på genus och jämställdhet i ett metodmaterial för förskolans och skolans arbete med jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Mörtlund; [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; diskurs; förskola; skola;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en analys av hemsidan En jämställd förskola och skola – hur kan vi nå dit?. Hemsidan är ett metodmaterial utgivet av Länsstyrelsen i Västmanland som riktar sig till pedagoger och syftar till att vara ett stöd i arbetet med jämställdhets- och likabehandlingsfrågor i förskola och skola. LÄS MER

  3. 13. Skolperspektiv på jämställdhet : En studie av grundskollärarens sätt att tala om jämställdhet i relation till flickor och pojkars resultat.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Lundemo; [2011]
    Nyckelord :Primary school teacher; equality; achievements; results; approach; Grundskollärare; jämställdhet; prestation; resultat; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Abstract The school today has an assignment to offset traditional gender patterns as well as to create opportunities for all pupils to achieve the same good results in school regardless of sex, ethnicity and conditions. The educator’s assignment is determined by governing documents, and the educator plays a role in helping the pupil find their equal role in society. LÄS MER

  4. 14. En undervisning där alla kan förstå : Om språkinriktad undervisning i ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Helén Wigh; [2010]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språkinriktad undervisning; flerspråkighet; skolframgång;

    Sammanfattning : Det är ett övervägande antal flerspråkiga elever av den grupp elever som inte uppnår godkända betyg i skolan, vilket bland annat beror på att undervisningen inte tar hänsyn till deras språkutveckling. Det medför att många flerspråkiga elever inte förstår undervisningen de deltar i. LÄS MER

  5. 15. Slöjans vara eller icke vara i grundskolan

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Slöja; islam; värdegrund; jämställdhet; religionsf;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med uppsatsen är att lyfta fram slöjan i skolan och att göra den till en fråga om värdegrund då vår huvud-fråga inför undersökningen just varit om slöjan verkligen kan anses vara förenlig med våra rådande jämställd-hetsideal. Metoden vi använt oss av är en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ textanalys. LÄS MER