Sökning: "jämställd skolan eller"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden jämställd skolan eller.

  1. 16. Konstruktion av genus och traditionella könsroller i skolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Högberg; Maria Nilsson; [2007]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; traditionella könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att se om och hur pedagoger konstruerar genus och traditionella könsroller i skolan. Vi har valt att använda oss av den kvalitativa och halvstukturerade inter-vjun som metod. Vi har intervjuat fyra pedagoger i grundskolans tidigare år för att undersöka hur de talar om traditionella könsroller och genus. LÄS MER

  2. 17. Könsskillnader i matematik : Pojkars och flickors attityder till matematik och dess olika arbetsformer på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreas Borg; [2006]
    Nyckelord :könsskillnader; matematik; genus; kön; gymnasiet; skola; pojkar; flickor; undervisning; jämställdhet;

    Sammanfattning : En jämställd undervisning ses som något självklart av alla lärare i skolan. Trots detta visar studier att det råder skillnader i resultat och attityder gentemot matematik mellan pojkar och flickor. De senare har ofta ett sämre självförtroende i matematik och uppvisar ibland lägre resultat i olika test. LÄS MER

  3. 18. "Alltså, saken är viktig, men ..." : en fallstudie av jämställdhet i skolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Wallin; [2004]
    Nyckelord :jämställdhet; skolan; grundskolan; pedagogik; lärare; Gender studies; Genusvetenskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar jämställdhetsfrågor i skolan, för det första frågan om hur det teoretiskt sett ska gå till att i undervisningen förverkliga de jämställdhetsmål som anges i läroplaner och skollag, och för det andra hur det praktiskt upplevs av ett antal intervjuade lärare på en grundskola. Den empiriska delen går i stort sett på samma linje som tidigare forskning vad gäller problemen med jämställdhetsarbetet: att det inte bedöms som vardagligt relevant, att arbetet i hög grad beror på enstaka entusiaster, att skolledningen spelar en viktig roll för vilka frågor som lyfts fram och att det råder konkurrens mellan olika projekt. LÄS MER